Zoekresultaat: 14 artikelen

x
Artikel

Deliberatieve democratie: ervaringen met diversiteit in burgertop Amsterdam

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2017
Trefwoorden Democracy, Summit, Dialogue, Diversity, Homogeneity
Auteurs Dr. Peer Smets en Marloes Vlind MSc
SamenvattingAuteursinformatie

    This paper will show how citizens’ summits in the Netherlands cope with diversity of participants and the impact of this on those initiatives. This provides insight in why diversity is hard to reach and what can be done to improve it. Presently, dissatisfaction about the Dutch democratic system is widespread. Solutions are being sought to strengthen Dutch participatory democracy. For this objective, citizens’ summits develop different kind of initiatives. However, citizens participating in these summits are a homogeneous group, namely mainly white, middle aged and highly educated. Mechanisms of exclusion, selection of candidates, homogeneous composition of the organization, and a dominating intellectual/rational way of debating are playing a role here. Citizens with different backgrounds need to be included in these initiatives to obtain a better representation of society’s voices. This notion has been strengthened by theory, which shows that diversity enables more creativity and innovation.


Dr. Peer Smets
Dr. Peer Smets is universitair docent aan de Vrije Universiteit.

Marloes Vlind MSc
Marloes Vlind MSc is docent en onderzoeker aan de Vrije Universiteit.

Hans Vollaard
Hans Vollaard is universitair docent Nederlandse en Europese politiek binnen het Instituut Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden.

    In this feature authors discuss recent research findings that are of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


David Hollanders
David Hollanders is redactielid van Beleid en Maatschappij.
Artikel

Professioneel vermogen

Proactieve ‘coping’ door publieke professionals

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2015
Trefwoorden Public professionals, Teachers, performance pressures, proactive coping, professional capability
Auteurs Prof. dr. Mirko Noordegraaf, Nina van Loon MSc, Madelon Heerema MSc e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Professional services such as educational services, are increasingly managed and optimized in order to improve performances. Performances of students, teachers and school (boards) are measured and evaluated. Increasingly, rules and systems focus on outputs and control. Consequently, the ‘freedom’ of professionals such as teachers is reduced, or is perceived and felt to be reduced. There have been growing debates on the problematic effects of performance pressures. Often, public professionals are seen as ‘defenseless victims’ of systems and pressures – they are ‘professionals under pressure’. In this paper, we introduce a more positive way of understanding professionals and professional action in changing contexts. We see professionals such as teachers as ‘active agents’ who can develop and regain control over their own situation. Professionals can deliver quality, in spite of bureaucratic burdens and managerial intrusions. We call this ability professional capability: ‘the ability to proactively deal with work-related expectations, tasks and burdens in dynamic stakeholder environments’. This paper combines research on public administration, organizational sociology and occupational psychology, to generate a more productive understanding of proactive coping of professionals in public domains. We define and operationalize professional capacity, we explore sources and effects, and we develop hypotheses for further research.


Prof. dr. Mirko Noordegraaf
Prof. dr. Mirko Noordegraaf is als hoogleraar publiek management verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Nina van Loon MSc
Nina van Loon MSc was als promovenda verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht en is thans werkzaam bij Aarhus University, Denemarken.

Madelon Heerema MSc
Madelon Heerema MSc is als researcher verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Marit Weggemans MSc
Marit Weggemans MSc was als student-assistent verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
Artikel

Professionals onder druk of professionele tegendruk? Gebalanceerde motivatie voor de publieke zaak in professionele publieke dienstverlening

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2014
Trefwoorden Professionals, public services, motivation, public values
Auteurs Nina Mari van Loon MSc en Prof. dr. Mirko Noordegraaf
SamenvattingAuteursinformatie

    There are many practical and academic concerns about public professionals and the pressures and burdens they experience. Professional autonomies and skills are reduced, it is argued, as a result of businesslike new public management, in order to control service results. The solution is clear: organizational logics must be weakened, professional autonomies must be enlarged and professional ways of working must be ‘rescued’. In this paper we re-interpret this presumed problem by analyzing: the interaction between organizational and professional logics, by relating these to a broader institutional logic and by tracing the contribution of individual professional motivations. Professionals, it is shown, can be motivated by broader ambitions to serve society. Such public service motivation consists of three types of motives: rational/instrumental, affective and normative. Our results show that employees in different public professional services show different patterns of motives, which we mainly explain by relating their motivations to the nature of the services they render – whether they render people-changing or people-processing services. These institutional dimensions imply that professional work can be managed, not so much by businesslike ‘market logic’ but by strengthening the meaning of the work professionals do. Professional pressures against organizations do not have to be suppressed – they can be productively used.


Nina Mari van Loon MSc
Nina van Loon MSc is als promovenda verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Prof. dr. Mirko Noordegraaf
Prof. dr. Mirko Noordegraaf is als hoogleraar publiek management verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
Redactioneel

Redactioneel

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2014
Auteurs Ewald Engelen
Auteursinformatie

Ewald Engelen
Ewald Engelen is voorzitter van de redactie van Beleid en Maatschappij.

Ad Verbrugge
Ad Verbrugge is hoofddocent sociale en culturele filosofie en filosofie van de economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarnaast is hij mede-oprichter en voorzitter van Beter Onderwijs Nederland (BON). E-mail: a.m.verbrugge@vu.nl.

    The 2008 Dutch Parliamentary Enquiry Commission on Innovations in Education researched policy making for three innovations in Dutch secondary education. These innovations have been implemented in the 1990’s, but form a continuous cause of public concern. The commission concluded that policy making fell short on many points; government had neglected its duty to provide educational quality. The commission formulated several conditions to improve policy making. This article analyses the line of reasoning of the Commission and its effect. By looking back it tried to understand the policy results at the time of the enquiry. The highly politicized context in which the enquiry took place and the political aims of the research have probably contributed to the Commission’s choice for this approach. However, such an approach does not explain the political-administrative context of the policy process and the behaviour of the policy makers involved. In recent years, policy attention for educational quality has grown, but the conditions formulated by the Commission have not been applied due to policy dynamics and time pressure.


Ria Bronneman-Helmers
Dr. H.M. Bronneman-Helmers was sinds 1976 werkzaam bij het Sociaal en Cultureel Planbureau. Ze ging eind 2011 met pensioen.
Discussie

Een pony van Troje

Het communitarisme van de eerste honderd dagen Balkenende-IV

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2007
Auteurs Menno Hurenkamp
Auteursinformatie

Menno Hurenkamp
Menno Hurenkamp is politicoloog en publicist. Hij werkt aan de Universiteit van Amsterdam aan een proefschrift over 'lichte gemeenschappen' en schrijft onder meer politieke commentaren in de Groene Amsterdammer.

Trudie Knijn
Trudie Knijn is hoogleraar zorg en welzijn bij het departement Algemene Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Correspondentiegegevens: Prof. dr. G.C.M. Knijn Universiteit Utrecht Faculteit Sociale Wetenschappen Departement Algemene Sociale Wetenschappen Postbus 80140 3508 TC Utrecht G.C.M.Knijn@uu.nl 

Ewald Engelen
Ewald Engelen is hoogleraar financiële geografie aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Correspondentiegegevens: Prof. dr. E.R. Engelen Universiteit van Amsterdam Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen Nieuwe Prinsengracht 130 1018 VZ Amsterdam e.r.engelen@uva.nl
Casus

Anything goes

Debatteren over de universiteit in Nederland

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2010
Auteurs Chris Lorenz
Auteursinformatie

Chris Lorenz
Chris Lorenz is senior fellow aan het Freiburg Institute for Advanced Studies. Correspondentiegegevens: Dr. C.F.G. Lorenz Albert-Ludwigs-Universität Freiburg FRIAS, School of History Stadtstraße 5 D-79104 Freiburg im Breisgau, Duitsland cfg.lorenz@let.vu.nl
Artikel

Professionals versus managers?

De onvermijdelijkheid van nieuwe professionele praktijken

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2010
Auteurs Hans de Bruijn en Mirko Noordegraaf
Auteursinformatie

Hans de Bruijn
Prof. Dr Hans de Bruijn is werkzaam bij de Faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft.

Mirko Noordegraaf
Prof. Dr Mirko Noordegraaf is verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht.
Boekbespreking

‘Strijd om professionaliteit’

Over de (vermeende) problemen in professionele publieke dienstverlening

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2010
Auteurs Mirko Noordegraaf
Auteursinformatie

Mirko Noordegraaf
Prof. dr Mirko Noordegraaf is hoogleraar Publiek Management bij het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.