Zoekresultaat: 15 artikelen

x
Praktijk

Woorden die werken: spraakmakend leiderschap van gemeentesecretarissen

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 3 2015
Auteurs Prof. dr. Mark van Twist, Dr. Martijn van der Steen, Marij Swinkels MA e.a.
Auteursinformatie

Prof. dr. Mark van Twist
Prof. dr. M.J.W. van Twist is decaan van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB).

Dr. Martijn van der Steen
Dr. M.A. van der Steen is co-decaan Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB).

Marij Swinkels MA
M. Swinkels MA is onderzoeker en leermanager bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB).

Ilsa de Jong MSc
I. de Jong MSc is onderzoeker en leermanager bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB).

Martijn van der Steen
M. van der Steen is co-decaan en adjunct-directeur van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur in Den Haag. E-mail: steen@nsob.nl.

Prof. dr. Mark van Twist
Prof. dr. Mark van Twist is decaan en bestuurder van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur en hoogleraar bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). E-mail: twist@nsob.nl.

    This article presents the effects of an evaluation study of different municipal amalgamations in the past ten years in the Dutch provinces Gelderland, Limburg and Overijssel. It is an evaluation that passes through two tracks; we investigate by written sources and evaluation studies of specific amalgamations its gains, but we also by the method of a survey-feedback have asked the opinions on the amalgamation of a considerable group of people involved in the amalgamation. Would they do it again this way years after the amalgamation and they do have a positive or negative assessment of the amalgamation as a whole afterwards? The answer to this question is surprising: a lot of people involved are quite positive on a municipal amalgamation and would choose for it again in the same circumstances. They also think it is an alternative to be preferred over piling up arrangements of municipal cooperation. There is also a remarkable small difference between the assessment afterwards of a voluntary or a ‘forced’ amalgamation. That difference of assessment can be felt intensively in the process before and during the amalgamation, but afterwards the respondents are also positive about amalgamations that have been imposed ‘top-down’. This result suggests that the proverb of a ‘bottom-up amalgamation’ needs relativisation and the provinces and the central government can play a more active part in the process of amalgamation.


Jony Ferket
Mevr. J. Ferket MA was tot november 2013 leermanager en medewerker onderzoek bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB) te Den Haag. Nu is zij projectmedewerker bij Schoolinfo, een initiatief van de PO-raad en de VO-raad.

Martin Schulz
Dr. J.M. Schulz is senioronderzoeker bij de NSOB en de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg.

Mark van Twist
Prof. dr. M.J.W. van Twist is decaan en bestuurder van de NSOB en hoogleraar Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR).

Martijn van der Steen
Dr. M.A. van der Steen is co-decaan van de (NSOB).
Artikel

De commissie op zoek naar de waarheid: willen weten hoe het echt zit

Een nadere beschouwing over de Visitatiecommissie wijkenaanpak

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2013
Auteurs Maurice Cramers en Mark van Twist
SamenvattingAuteursinformatie

    This essay reports on an academic self-examination of the functioning of the Review committee on district approach. By assessing statistics, investigating problem areas, holding organized meetings with stakeholders, and having spontaneous visits, the committee tried to find out how things really are. This raised the question of whether the picture of reality that they obtained was really better in terms of being truer and more real? Accessing true reality is an understandable ambition for contributing to the quality of policy and implementation, but one that comes from a tragic (because it is ultimately unrealizable) desire. The experiences were always open to interpretation.
    After that, the committee had to find a way to convey its findings to the political and social arena where they could be discussed and exploited. At this stage, the committee’s report was a truth in itself. Finishing the report had to prompt a follow-up in the social and political arena by, in turn, reviewing how to take away from the encountered reality to a sufficient extent.
    The search for true reality yielded valuable catch on that belief in a truer reality behind the presented truth image is gone. By participating in administrative reality, those investigating seek the truth. But they do so in a context that is not looking for the truth.


Maurice Cramers
Drs. M. Cramers MSUS is beleidsadviseur bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en was secretaris van de Visitatiecommissie wijkenaanpak.

Mark van Twist
Prof. dr. M. van Twist is decaan en bestuurder van de NSOB en hoogleraar Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

De realisatie van publieke waarden door sociaal ondernemerschap

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2013
Trefwoorden social entrepreneurship, public value, government, governance
Auteurs Martin Schulz, Martijn van der Steen en Mark van Twist
SamenvattingAuteursinformatie

    This article discusses the realization of public value through social entrepreneurship. It shows practices that can at present be seen in the Dutch society and answers the question: what is the relation between social entrepreneurship and the realization of value in the public domain? We conclude that public value is at the same time the result of the efforts of a social entrepreneur (person) in the beginning of his endeavors, the presupposition for social entrepreneurship (activity) in the phase of growth and the good that is preserved by the social enterprise (organization) by the time it has matured. In realizing public value social entrepreneurs come into contact with government. For government this encounter has quite an awkward nature since government has at the same time both a say (it is responsible for policy) and no say (it is not responsible for individual social entrepreneurial initiatives) regarding the realization of value in the public domain through social entrepreneurship.


Martin Schulz
Dr. M. Schulz is zelfstandig onderzoeker en daarnaast verbonden aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB) in Den Haag en de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg.

Martijn van der Steen
Dr. M. van der Steen is co-decaan en adjunct-directeur van de NSOB.

Mark van Twist
Prof. dr. M. van Twist is decaan en bestuurder van de NSOB en hoogleraar bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR).
Artikel

Privaat beheerde woondomeinen: beloftevol of beangstigend fenomeen?

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2011
Trefwoorden housing enclave, gated community, Netherlands, local government
Auteurs Jasper Eshuis, Erik-Hans Klijn en Mark van Twist
SamenvattingAuteursinformatie

    In recent years the Netherlands have seen an upsurge of housing enclaves. The enclaves are often built as courtyards, castles, estates or apartment complexes. The growing number of people living in housing enclaves indicates a demand for this kind of living areas. However, the motivations behind the increasing popularity of housing enclaves are unclear. Is this a reflection of a long standing tradition of people staying in their own social group, seeking for belonging and sociability? Or does it fit in a global trend of searching for security in gated communities? This paper presents empirical research in the Netherlands that addresses peoples’ motives for living in housing enclaves, as well as the role of the local government in relation to housing enclaves. The research shows that residents of housing enclaves seek a pleasant living environment in the first place, while security is a less important motive. The study gives reason for planners and developers outside the US not to assume that fear of crime and a wish for security are the main reasons for moving to housing enclaves. Further, the study shows that housing enclaves are not completely privatized areas. Local government still has an important role to play.


Jasper Eshuis
Jasper Eshuis is senior wetenschappelijk onderzoeker bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Correspondentiegegevens: dr. ir. J. Eshuis, Erasmus Universiteit Rotterdam, vakgroep Bestuurskunde, Postbus 1738, 3000 DR Rotterdam, eshuis@fsw.eur.nl.

Erik-Hans Klijn
Erik-Hans Klijn is hoogleraar bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Mark van Twist
Mark van Twist is hoogleraar bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Onvoorziene opbrengsten

Meer dan de tragiek van goede bedoelingen

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2010
Auteurs Mark van Twist en Wouter Jan Verheul
Auteursinformatie

Mark van Twist
Mark van Twist is hoogleraar bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en decaan van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur.  Correspondentiegegevens: Drs. W.J. Verheul Nederlandse School voor Openbaar Bestuur Lange Voorhout 17 2514 EB Den Haag verheul@nsob.nl www.nsob.nl

Wouter Jan Verheul
Wouter Jan Verheul is programmamanager en promovendus aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur.
Artikel

Besturen in commissie

Verklaring van een fenomeen

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2008
Auteurs Martin Schulz, Mark van Twist en Henk Geveke
SamenvattingAuteursinformatie

    Governing the Netherlands seems to have become a form of governing by commission. Between 1995 and 2005 Dutch central government installed at least 364 commissions that we were able to identify. Cuts in this phenomenon are often called for by its opponents since commissions are often believed to be a strategic instrument for policymaker to cut democratic corners or slow down policy making processes. Dutch Parliament by motion has even asked government to keep from forming (so many) commissions. Still trends have not changed and new commissions are being formed almost every other week. Apparently there are compelling reasons for forming commissions. In this article we discuss how societal and public context lead to the installation of commissions. Furthermore we argue that installation of a commission can be clearly understood from the motives officials have with its formation. Hiring expertise (60%), independence of members (30%) and creating legitimacy (20%) are important factors regarding these motivations. Timing of commissions within election cycles is strategic: installation shortly after the new administration is effective, as is reporting back before the next elections. As long as politics remains politics calling for less commissions has mostly symbolic value.


Martin Schulz
Martin Schulz werkt aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg aan een proefschrift over commissies en is senior adviseur bij Berenschot Procesmanagement. Correspondentiegegevens: Drs. J.M. Schulz Universiteit van Tilburg Tilburgse School voor Politiek en Bestuur Postbus 90153 5000 LE Tilburg 013-4662128 j.m.schulz@uvt.nl

Mark van Twist
Mark van Twist is bijzonder hoogleraar Publiek-private samenwerking aan de Faculteit Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen, decaan van de NSOB en directeur bij Berenschot Procesmanagement. Correspondentiegegevens: Prof. dr. M.J.W. van Twist Nederlandse School voor het Openbaar Bestuur Lange Voorhout 17 2514 EB Den Haag 070-3024910 twist@nsob.nl

Henk Geveke
Henk Geveke is directeur Nationale Veiligheid bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Correspondentiegegevens: Drs. H.G. Geveke Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Postbus 20011 2500 EA Den Haag 070 426 8365 henk.geveke@minbzk.nl
Artikel

Figureren in de vertelling van de ander: Over beleid en bestuur in beeld

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2010
Auteurs Martijn van der Steen, Jaap van der Spek en Mark van Twist
Auteursinformatie

Martijn van der Steen
Dr Martijn van der Steen is codecaan en adjunct-directeur van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur in Den Haag.

Jaap van der Spek
Drs Jaap van der Spek is als onderzoeker werkzaam bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur en is als docent verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.

Mark van Twist
Prof. dr Mark van Twist is hoogleraar Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is decaan en bestuurder van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Hij was lid van de commissie-Wallage.
Artikel

Recovery.gov

Een experiment in dynamische verantwoording

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2010
Auteurs Sanderijn Cels, Mark van Twist, Jorrit de Jong e.a.
Auteursinformatie

Sanderijn Cels
Drs S. Cels is senior research fellow bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB), research-associate bij het MIT-Harvard Public Disputes Program en senior consultant bij het Consensus Building Institute.

Mark van Twist
Prof. dr M.J.W. van Twist is hoogleraar bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en decaan van de NSOB.

Jorrit de Jong
Drs J. de Jong is resident research fellow bij het Ash Institute for Democratic Governance and Innovation van de Harvard Kennedy School, senior lecturer bij de Vrije Universiteit Amsterdam en oprichter van de Kafka Brigade.

Philip Marcel Karré
Mag.phil. P.M. Karré is senior-onderzoeker bij de NSOB.

Mark van Twist
Mark van Twist (1966) is hoogleraar Bestuurskunde, in het bijzonder bestuurs- en beleidsadvisering in publiek-private context, aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daarnaast is hij decaan en bestuurder van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur en buitengewoon lid van het College van de Algemene Rekenkamer. Mark van Twist doet onderzoek naar veranderingen op het grensvlak van overheid en bedrijfsleven. Zijn onderzoek richt zich op publieke en politieke advisering, strategisch management bij de overheid, ketenregie, vraagsturing, publiek ondernemerschap, publiekprivate samenwerking (PPS), verzelfstandiging & marktwerking en alliantievorming, zowel op het gebied van telecommunicatie, transport en energie, maar evenzeer op het terrein van onderwijs, zorg en welzijn.

Martijn van der Steen
Martijn van der Steen (1977) is codecaan en adjunct-directeur van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur in Den Haag. Hij is directeur van de denktank van de NSOB, waarin wetenschappelijk onderzoek en reflectie op praktijken uit het openbaar bestuur plaatsvindt. Hij houdt zich in zijn onderzoek bezig met de sturing van complexe netwerken, beweeglijke grenzen tussen publiek en privaat, strategievorming bij overheidsorganisaties, toekomstgerichte beleidsontwikkeling en de professionalisering van overheidsfunctionarissen.

Philip Marcel Karré
Philip Marcel Karré (1978) is als senior onderzoeker en leermanager verbonden aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Hij maakt daar deel uit van de denktank van de NSOB, als een van de kernonderzoekers in het onderzoeksprogramma Governance op de grens tussen overheid, markt en middenveld. Daarnaast werkt hij onder begeleiding van prof. dr. Roeland J. in ’t Veld en prof. dr. Jaap J. Boonstra aan een promotieonderzoek naar de governance van hybride organisaties in de Nederlandse afvalsector.
Artikel

De wording van strategen

Over de spanning tussen oud en nieuw bij rolverandering in een grote Nederlandse gemeente

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2009
Auteurs Rik Drs Peeters, Mark van Twist en Martijn van der Steen
Auteursinformatie

Rik Drs Peeters
Drs Rik Peeters is werkzaam als onderzoeker en leermanager bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB).

Mark van Twist
Prof dr Mark van Twist is bestuurder en decaan van de NSOB.

Martijn van der Steen
Dr Martijn van der Steen is adjunct-directeur en codecaan van de NSOB.
Artikel

Bestuurskracht: Een hernieuwde agendering

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2007
Auteurs Henk Wesseling, Rien Fraanje, Cees Paardekooper e.a.
Auteursinformatie

Henk Wesseling
Henk Wesseling is gemeentesecretaris in Dordrecht

Rien Fraanje
Rien Fraanje is senior adviseur bij Berenschot public management

Cees Paardekooper
Cees Paardekooper is senior adviseur bij WagenaarHoes Organisatieadvies

Mark van Twist
Mark van Twist is hoogleraar bestuurskunde aan de Radbout Universiteit Nijmegen en decaan van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur

Jurian Edelenbos
Dr Jurian Edelenbos is universitair docent Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Erik-Hans Klijn
Dr Erik-Hans Klijn is universitair hoofddocent Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en visiting professor aan de School of Public Policy van de Universiteit van Birmingham.

Michiel Kort
Ir Michiel Kort is senioradviseur bij Berenschot Procesmanagement. Daarnaast is hij verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Mark van Twist
Prof. dr Mark van Twist is buitengewoon hoogleraar publiek-private samenwerking aan de Faculteit Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen, decaan van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB) en directeur van Berenschot Procesmanagement.

M.J.W. van Twist
Prof. dr. M.J.W. van Twist is directeur van Berenschot Procesmanagement in Den Haag, decaan van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB) en bijzonder hoogleraar publiek-private samenwerking aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ook is hij buitengewoon lid van het College van de Algemene Rekenkamer, lid van de Raad van Advies van de Algemene Bestuursdienst en voorzitter van de Vereniging voor Bestuurskunde.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.