Verfijn uw zoekresultaat

Zoekresultaat: 4 artikelen

x
Boekbespreking

Autonomie als doel

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2004
Auteurs Talja Blokland
Auteursinformatie

Talja Blokland
Universiteit van Amsterdam

Talja Blokland
Talja Blokland is universitair docent sociologie aan de afdeling Sociologie en Culturele Antropologie van de Universiteit van Amsterdam en buitengewoon hoogleraar Samenlevingsopbouw aan de afdeling Sociologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Adres Talja Blokland: ASSR, Kloveniersburgwal 48, 1012 CX Amsterdam, e-mail: t.v.blokland@uva.nl

Ruth Soenen
Ruth Soenen is Onderzoeker Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen aan het departement Sociale en Culturele Antropologie, Katholieke Universiteit Leuven, België. Adres Ruth Soenen: Departement Sociale en Culturele antropologie, Katholieke Universiteit Leuven, Tiensestraat 102, 3000 Leuven, België, e-mail: ruth.soenen@ant.kuleuven.ac.be

    Blokland and Soenen use ethnographic research of tramcars in Antwerp to discuss how incidental contacts in public transport relate to safety and trust in the public space. They argue that anonymity, although often blamed, is not the culprit. Blaming certain categorically labeled groups as 'problematic' is not a fruitful approach either. Through an analysis of social realms (public, private and parochial, as in Lofland) that customers create in interaction with each other, the authors show that public transport incorporates potentials both for 'thin community' and for conflict and anxiety. Whether people experience one or the other depends on the social trust. The key to understand how such trust can grow and decrease cannot be found in crime statistics, individual attitudes or categories of 'problematic groups', but in the constructions of the social realms through which people opt out of the public realm or, in groups, appropriate the public space at the expense of others. Describing the various services of 'Lijnspotters', drivers and controllers, the authors discuss what types of social control in public transport is most likely to enhance social trust.


Talja Blokland
Talja Blokland is buitengewoon hoogleraar 'wetenschappelijke grondslagen van het opbouwwerk' aan de Erasmus Universiteit en universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam.

    To live in a safe neighbourhood is to live in a neighbourhood where one knows what to expect and can navigate the public space. This article argues that issues of public safety in urban disadvantaged neighbourhoods are often understood as depending on crime and social control; but it may well be that whether or not people feel safe depends just as much on the degree of public familiarity of the context in which they live – and consequently on their abilities to know who to trust and distrust – as it depends on the usual suspects of crime rates, social cohesion, broken windows and collective efficacy. Using empirical data from four neighbourhoods in Rotterdam, the Netherlands, the article shows that data may substantiate this claim, formulates some policy recommendations and proposes an agenda for further research.


Talja Blokland
Talja Blokland is hoogleraar stad- en regionale sociologie aan de Humboldt Universität in Berlijn, en tevens verbonden aan het Onderzoeksinstituut OTB van de TU Delft. Correspondentiegegevens: Prof. dr. T. Blokland Humboldt Universität Institut für Sozialwissenschaften Unter den Linden 6 10099 Berlin talja.blokland@sowi.hu-berlin.de
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.