Zoekresultaat: 9 artikelen

x

    From 1964 until roughly 1990, political science would become the dominant approach within the (local) administrative sciences in the Netherlands. This central position was taken over from the legal approach. Important impulses from political science for Public Administration came only from the second-generation political scientists: Gijs Kuypers at the Free University Amsterdam, Hans Daudt at the University of Amsterdam and Hans Daalder at the University of Leiden. In their footsteps, a political scientist emerged who, through his contribution to several universities (the Free University, the University of Nijmegen and the University of Twente), had a great deal of influence on the further development of Dutch Public Administration: Andries Hoogerwerf. Two other approaches emerged from political science that were important for the development of modern public administration in the Netherlands, namely policy science and the new political economy (public choice). In this essay the author outlines the input of the main figures from political science, policy science and public choice until 1990 in various stages that are most relevant to Public Administration. These stages take us to various cities and universities in the Netherlands. In addition, we see important cross-fertilization between the institutions through the transfer of people from one university to another. After 1990 however, Public Administration would increasingly profile itself as an independent inter-discipline.


Dr. Rik Reussing
Dr. G.H. Reussing is onderwijscoördinator van de joint degree Public Governance across Borders aan de Universiteit Twente en redactiesecretaris van Bestuurswetenschappen.

    Het ontwikkelen van succesvol overheidsbeleid vraagt om een systematische benutting van kennis uit wetenschap én praktijk. In dit artikel wordt beschreven op welke manier die systematische benutting kan worden bewerkstelligd. Als de afstand tussen kennis en beleidsontwikkeling kan worden verkleind en tevens wordt gekozen voor een proces van open beleidsontwikkeling, zal de benutting van kennis tijdens het beleidsproces beter verlopen. Daarbij dienen tegelijkertijd diverse voorwaarden te worden gesteld aan een adequate programmering van het corresponderende beleidsonderzoek.


Peter van Hoesel
Peter van Hoesel is emeritus hoogleraar toegepast beleidsonderzoek bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij was gedurende zijn gehele loopbaan actief als beleidsonderzoeker bij meerdere onderzoeksbureaus. Hij geeft regelmatig adviezen ten behoeve van beleidsevaluaties bij enkele ministeries. Hij is auteur en redacteur van diverse boeken over beleidsonderzoek.

Max Herold
Max Herold is expert op het gebied van open beleidsvorming en is werkzaam bij de rijksoverheid als senior organisatieadviseur ‘leren en ontwikkelen’. Hij promoveerde in 2017 bij de Erasmus Universiteit Rotterdam op ‘ongeschreven regels’ bij beleidsprocessen van de overheid en de wijze waarop die de omgang met de samenleving beïnvloeden.

    De digitalisering van de samenleving heeft verschillende gevolgen voor de overheid en overheidsbeleid. Eén daarvan heeft betrekking op de manier waarop beleidsanalyse kan worden gebruikt. In deze bijdrage worden de mogelijkheden van meer adaptieve vormen van beleidsanalyse verkend, waarbij beleidsvoerders stap voor stap en op basis van informatie uit het beleidsproces proberen meer over de beleidsuitvoering te leren. Die vorm van beleidsanalyse, die op een aantal punten afwijkt van eerdere vormen, heeft gevolgen voor de organisatie van de overheid maar ook voor de wijze waarop het toezicht moet worden ingericht. Dat levert interessante vragen en spanningen op voor de ‘digitale’ overheid.


Bernard Steunenberg
Bernard Steunenberg is als hoogleraar verbonden aan het Instituut Bestuurskunde, Universiteit Leiden.

    This essay contains a short history of the municipal and other administrative sciences in the Netherlands. This history is divided into seven lives. Each life has its own specific characteristics and approaches. The story starts in 1914 with the dissertation of Gerrit van Poelje and the aldermanship of Floor Wibaut (for the Dutch Labour Party) in Amsterdam. Nevertheless, the authors make a plea to view 1921 as the actual starting point, because it is the year of the introduction to municipal administration written by Van Poelje and the first Dutch academic magazine on municipal administration (‘Gemeentebestuur’). This means that we can prepare for the celebration of 100 years of (municipal) administrative sciences in 2021. A great challenge for all universities, but certainly for the Public Administration programme of the University of Twente, which is now celebrating its 40th anniversary. The challenge is to work on current topics such as the relationship between public administration and technology in smart, sustainable and resilient cities.


Dr. Rik Reussing
Dr. G.H. Reussing is onderwijscoördinator van de opleiding European Public Administration aan de Universiteit Twente en redactiesecretaris van Bestuurswetenschappen.
Article

Omzetting van Europese richtlijnen

Een balans van de omzettings- en nalevingsachterstand in Vlaanderen (2009-2013)

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2015
Trefwoorden transposition, EU Directives, Flanders, Internal Market Scoreboard
Auteurs Isabelle De Coninck
SamenvattingAuteursinformatie

    The European Commission publishes bi-annual internal market scoreboards which show the member states’ performance in realizing internal market rules. Timely and correct transposition of internal market directives is a crucial part hereof. Member states are regarded as unitary actors. Consequently the Commission does not differentiate the performances of their constituent sub-national entities. This article constructs the internal market scoreboards for Flanders (2009-2013) and holds these against the Belgian performance. In order to frame the fluctuations in the Flemish performance per scoreboard, external and internal factors that help explain maltransposition are pretested in the Flemish case. Flanders struggles with transposition, transposing barely a fourth of the directives under its competence timely and correctly, with timeliness being most problematic. The factors that seem to be connected to this performance, however, are structural and cannot easily be influenced. Further research is needed to go from this exploration toward explaining maltransposition in Flanders.


Isabelle De Coninck
Isabelle De Coninck is bachelor European Studies (Universiteit Maastricht) en master vergelijkende en internationale politiek (KU Leuven). Ze is wetenschappelijk medewerker aan het Instituut voor de Overheid van de KU Leuven, waar ze onderzoek voert naar de omzetting van EU-richtlijnen in subnationale entiteiten in het kader van SBOV III.
Casus

Transparantie in het wetgevingsproces

Internet en de mogelijkheid van een moderne volksvergadering

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2013
Auteurs Mr. Reijer Passchier
SamenvattingAuteursinformatie

    In this feature authors discuss recent research findings that are of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Mr. Reijer Passchier
Reijer Passchier is als promovendus en junior docent verbonden aan de afdeling Staats- en bestuursrecht van de Universiteit Leiden, e-mail: r.passchier@law.leidenuniv.nl, website: www.reijerpasschier.nl.

    In this feature authors discuss recent research findings that are of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Drs. Yvette Jeuken
Yvette Jeuken is politicoloog en werkzaam bij Netwerk Democratie, e-mail: yvette@netdem.nl.

Bernard Steunenberg
Bernard Steunenberg is Jean Monnet Ad Personam, Chair in European Politics en Professor in Public Administration, verbonden aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. Zijn onderzoeksinteresses gaan uit naar de analyse van Europese besluitvorming en de relatie tussen de EU en de lidstaten.

    In managing new cleavages between conflicting values (such as materialism and post-materialism), we cannot simply fall back on a classical approach to cleavage management. The segments surrounding the new cleavage are clearly more fluid than those surrounding the religious or socio-economic cleavages from consociationalism and neo-corporatism, such as is rightly emphasised in the network approach. In the conflict between the materialist and post-materialist value pattern, representation logic is not a given certainty. Not only the facts, but also the negotiating players and the decision-making arenas are the subject of negotiation and strategic action. This is reflected in the new forms of consultation politics. Similarly, consensus formation cannot make do with the (party) political integration of the segments because, given the conditions of post-materialism, this integration can only be partial. It seems important in the new cleavage management to devote attention to the existence of several arenas in which political interests are weighed up. For the players involved in a particular policy issue, this means the lure of strategic forum shopping and thus complication of the conflict-resolving ability of each of the forums.


Johan Weggeman
Johan Weggeman is verbonden aan de opleiding bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij studeerde politicologie aan de Universiteit Leiden en promoveerde als bestuurskundige aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De titel van zijn proefschrift luidt Controversiële Besluitvorming (Lemma 2003). Adres: Erasmus Universiteit Rotterdam, opleiding bestuurskunde, postbus 1738, 3000 DR Rotterdam, tel: 010 4082635, e-mail: weggeman@fsw.eur.nl
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.