Zoekresultaat: 18 artikelen

x
Thema

Access_open Lokaal bestuur in Vlaanderen en Nederland: een verkennende vergelijking

Inleiding op het themanummer ‘De gemeenteraad in Vlaanderen en Nederland vergeleken’

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 3 2019
Auteurs Prof. dr. Marcel Boogers en Prof. dr. Herwig Reynaert
SamenvattingAuteursinformatie

    There are many good reasons to dwell a little longer on current developments in Dutch and Flemish local government and to examine what both countries can learn from each other. Despite all the differences, Flemish and Dutch municipalities have more in common than with local government in France, the United Kingdom, German Länder or Scandinavian countries. Different words are used on both sides of the border, but the duties and powers of local officials are largely the same. It is therefore a good reason to subject the local government on either side of the border to a first comparison, as a prelude to the contributions in this special issue. After an initial interpretation of the institutional and administrative differences and agreements, the editors of this special issue discuss a number of current discussions about the role and position of the municipal council in Flanders and the Netherlands. They conclude with a brief introduction to the two contributions to this special issue.


Prof. dr. Marcel Boogers
Prof. dr. M.J.G.J.A. Boogers is hoogleraar Innovatie en Regionaal Bestuur aan de Universiteit Twente, senior adviseur Openbaar Bestuur bij BMC en hoofdredacteur van Bestuurswetenschappen.

Prof. dr. Herwig Reynaert
Prof. dr. H. Reynaert is hoogleraar politieke wetenschappen bij het Centrum voor Lokale Politiek van de Universiteit Gent en redactielid van Bestuurswetenschappen.

Prof. dr. Herwig Reynaert
Prof. dr. H. Reynaert is hoogleraar Politieke wetenschappen aan de Universiteit Gent en redactielid van Bestuurswetenschappen.
Article

Burgemeester (m/v) in de Lage Landen

Zelfde job? Zelfde rol? Zelfde vragen?

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 3 2017
Trefwoorden mayoralty, mayors, Flanders, Netherlands, institutional change, selection procedure
Auteurs Niels Karsten, Koenraad De Ceuninck en Herwig Reynaert
SamenvattingAuteursinformatie

    This article compares the mayoralties of the Netherlands and Flanders, with a particular focus on the changes since 2010. The results show that the mayors of these two historically and culturally connected Low Countries form particularly homogeneous groups of people. This has not changed much over the last few years. The role and function of mayors in both Flanders and the Netherlands, however, have gradually changed substantially. In particular, both mayors’ responsibilities in the field of safety and security have increased. At the same time, the two mayoralties show considerable differences. The Flemish mayor has long been and still is a far more political figure than the Dutch mayor is. The Dutch mayoral office, however, is politicising, which has resulted in more debate about its role in local government than in Flanders. The comparison shows how the local political culture can strongly influence how public offices take shape.


Niels Karsten
Niels Karsten, MA, is als universitair docent verbonden aan de Tilburg School of Governance. Hij doet vooral onderzoek naar lokaal politiek-bestuurlijk leiderschap. Als promovendus deed hij onderzoek naar de verantwoording door burgemeesters en wethouders van controversiële beslissingen. Tussen 2013 en 2014 was hij projectleider van een uitgebreid empirisch onderzoek naar het Nederlandse burgemeestersambt, dat resulteerde in het boek Majesteitelijk & Magistratelijk. Sindsdien is hij betrokken geweest bij verschillende onderzoeken naar politieke ambtsdragers in binnen- en buitenland. Over het Nederlandse burgemeestersambt publiceerde hij onder andere in Bestuurswetenschappen, Lex Localis, Leadership en het Oxford Handbook of Political Leadership.

Koenraad De Ceuninck
Koenraad De Ceuninck is als docent verbonden aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij is lid van het Centrum voor Lokale Politiek. Zijn voornaamste onderzoeksdomeinen zijn schaal en lokale politiek, gemeentelijke fusies en hervormingen op lokaal niveau. Zijn doctoraatsonderzoek was een studie naar de politieke besluitvorming tijdens de gemeentelijke fusies in België in 1976. Hij publiceert rond meerdere onderwerpen met betrekking tot lokaal beleid en lokale politiek. Hij is betrokken bij het vak Actuele vraagstukken van de lokale politiek en is verantwoordelijk voor de stages binnen de opleiding politieke wetenschappen.

Herwig Reynaert
Herwig Reynaert is als gewoon hoogleraar verbonden aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij is voorzitter van het vakgebied Lokale en Regionale Politiek en voorzitter van het Centrum voor Lokale Politiek. Sinds 2009 is hij decaan van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen. Hij publiceerde als auteur en/of coauteur tientallen boeken, wetenschappelijke artikels en hoofdstukken in boeken. Zijn publicaties hebben vooral de lokale politiek als onderwerp. Tevens is hij organisator van zowel nationale als internationale congressen over (vergelijkende) lokale politiek. Hij doceert de vakken lokale politiek, actuele vraagstukken van de lokale politiek, interne Belgische politiek en Belgische binnenlandse politiek. Hij maakt deel uit van diverse wetenschappelijke redactieraden.
Research Note

De sociale basis van politieke rekrutering

Een vergelijkende studie van gemeenteraadsleden in Europa

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 2 2012
Auteurs Herwig Reynaert, Tom Verhelst en Kristof Steyvers
Auteursinformatie

Herwig Reynaert
Herwig Reynaert is decaan van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen en als hoogleraar verbonden aan de vakgroep politieke wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij is vakgebiedvoorzitter van het vakgebied lokale en regionale politiek en voorzitter van het Centrum voor Lokale Politiek.

Tom Verhelst
Tom Verhelst is wetenschappelijk medewerker aan het Centrum voor Lokale Politiek van de Vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij bereidt een proefschrift voor over de rol van de gemeenteraad en de gemeenteraadsleden in België.

Kristof Steyvers
Kristof Steyvers is docent aan de Vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent. Zijn onderzoek situeert zich voornamelijk in het Centrum voor Lokale Politiek en heeft in het bijzonder betrekking op lokaal politiek leiderschap, vergelijkende lokale politiek, partijen en verkiezingen op lokaal vlak, hervormingen aan het lokaal bestuur, stadspolitiek en stedenbeleid en de democratische verankering van lokale netwerkverbanden.
Article

Tactisch steekspel of tijdverspilling? Strategische meerjarenplanning in Vlaamse gemeenten

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2008
Trefwoorden Strategic planning, local government, rationalism, logic incrementalism
Auteurs Thomas Block, Koenraad De Ceuninck, Herwig Reynaert e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Nowadays, municipalities form strategies and interact with the challenges and opportunities offered by the context in which they operate. From now on, Flemish municipalities are even obliged by the municipal decree to draw up a multiannual strategic plan (albeit in a transitory phase for the current legislature). That plan must formulate a coordinating strategy for the municipality and must contain guidelines for policy. In our contribution we want to examine on the one hand the particular meaning of this strategic plan for local governments. Which contents are given to these plans? How did these plans came about? What is the further course of these plans? What is the possible infl uence of local finances? Etc. On the other hand, we also want to take a broader look: how do we place the strategic plan in the light of the challenge of broader strategy formulation and decision-making which plays a vital role in contemporary local government?
    Starting from a case study in the city of Kortrijk that incorporates both research perspectives, we consecutively conduct an exploring study into this young practice of strategic planning in all Flemish municipalities. Thereby we use in both cases opinion research by interviewing/surveying some key actors (politicians and/or civil servants). They help us to (re-)construct a provisional picture of the contents, the lay out and the future possibilities of strategic plans in contemporary local government.


Thomas Block
Thomas Block (1973) is licentiaat sociologie en wetenschappelijk medewerker aan de vakgroep politieke wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij is verbonden aan het Centrum voor Lokale Politiek (CLP) en aan het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling (CDO). Hij heeft onderzoekservaring op het vlak van strategische planning in Vlaamse steden, besluitvorming op lokaal niveau en indicatoren voor duurzame stedelijke ontwikkeling. In de voorbije jaren coördineerde hij binnen het CDO het project ‘Stadsmonitor voor leefbare en duurzame Vlaamse steden’. Momenteel werkt hij aan een proefschrift over besluitvorming bij Vlaamse stadsprojecten.

Koenraad De Ceuninck
Koenraad De Ceuninck (1981) is wetenschappelijk medewerker aan de vakgroeppolitieke wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij is verbonden aan het Centrum voor Lokale Politiek. Daar bereidt hij een proefschrift voor over de politieke besluitvorming met betrekking tot de gemeentelijke fusies van 1976. Zijn onderzoeksinteresse gaat vooral uit naar lokale politiek en in het bijzonder schaal, besluitvorming en hervormingen op lokaal vlak.

Herwig Reynaert
Herwig Reynaert (1966) is hoogleraar aan de vakgroep politieke wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij is tevens voorzitter van het Centrum voor Lokale Politiek. Zijn onderzoek richt zich op de (vergelijkende) lokale politiek. Lokale politieke elites, hervormingen aan het lokaal bestuur, burgerparticipatie, tevredenheidsonderzoek op lokaal vlak... behoren tot zijn interessedomeinen.

Kristof Steyvers
Kristof Steyvers (1979) is docent aan de vakgroep politieke wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij is verbonden aan het Centrum voor Lokale Politiek. Zijn onderzoek richt zich op de lokale politiek met in het bijzonder vergelijkende lokale politiek, lokaal politiek leiderschap, hervormingen aan het lokaal bestuur, partijen en verkiezingen op lokaal vlak en stadspolitiek als interessevelden.

Tony Valcke
Tony Valcke (1966) is historicus en assistent aan de vakgroep politieke wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij is verbonden aan het Centrum voor Lokale Politiek en de Urban Policy Research Group van de Ghent University Association. Eerder publiceerde hij onder meer over politieke elites, provincieraadsverkiezingen, (de provinciale) politieke instellingen en besluitvorming. Hij bereidt een proefschrift voor over de gouverneurs in België en de commissarissen van de koningin in Nederland.
Article

De gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006

Evolutie sinds 1976

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 2-3 2007
Auteurs Johan Ackaert, Herwig Reynaert, Koenraad De Ceuninck e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    The 2006 local elections in Belgium were the first one organised after the transfer of the local authorities competences from the federal to the regional level. This means by consequence that the different regions have as well the competence in designing the institutional framework of local government as the competence of changing electoral rules. The same elections were also the first ones after drastic reforms in the national political landscape (eg., the democratic Flemish nationalist party split in different groups, nearly all the parties changed their name and particularly in the Flemish part of the country, different kinds of alliances between parties emerged).
    All over the country, the Christian democrats made progress and the ecologists suffered a declining trend. For the other parties, results depend from one region to another.
    In the Flemish part of the country, the socialists and the extreme right wing joined the Christian democrats as winners of the elections. The other parties lost votes. This was particularly the case for the liberals and ecologists (the winners of the 2000 local elections). Liberals are however the winners in the Walloon part of the country, together with again the Christian democrats. In this region, socialists and ecologists were set back. In the Brussels region, we noticed progress for socialists and Christian democrats and declining figures for liberals and ecologists.
    Analyses of political competition, number of groups in local councils and single party majorities point out that the fragmentation of local politics is not growing. The local political landscape seems to be more stable in the Walloons compared with the Flemish region.


Johan Ackaert
Docent aan de Universiteit Hasselt.

Herwig Reynaert
Docent van de Vakgroep Politieke Wetenschappen, Universiteit Gent.

Koenraad De Ceuninck
Assistent van de Vakgroep Politieke Wetenschappen, Universiteit Gent.

Kristof Steyvers
Doctor-assistent van de Vakgroep Politieke Wetenschappen, Universiteit Gent.

Tony Valcke
Assistent van de Vakgroep Politieke Wetenschappen, Universiteit Gent.
Article

De provincieraadsverkiezingen van 8 oktober 2006

Electorale tendensen in Vlaanderen en Wallonië

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 2-3 2007
Auteurs Tony Valcke, Herwig Reynaert, Kristof Steyvers e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    The 2006 provincial elections in Belgium were the first organised after the transfer of the bulk of competences on local and provincial government from the federal to the regional level. This means that the different regions have both the competence to redesign the institutional framework on provincial government and to change the electoral rules. The government has exercised its competence: some institutional and electoral rules are now different in the two regions. These elections were also the first after drastic reforms in the national political landscape (e.g., the democratic Flemish nationalist party split in different groups, nearly all the parties changed their name and different kinds of cartels and alliances between parties emerged, especially in the Flemish part of the country).
    All over the country, the Christian democrats and the extreme right parties were the winners of the elections, while the ecologists suffered from a declining trend. For the other parties, results differ according to region. In the Flemish part of the country, the socialists joined the Christian democrats as winners, where in the Walloon provinces they lost votes. The Liberals however noticed declining vote shares in the Flemish provinces, while winning in the Walloon part of the country.
    Because of the electoral design the evolution of the provincial political landscape offers an interesting electoral barometer of the upcoming federal elections. Provincial elections do not only ‘predict’ the political future of other levels however, they are path dependent in their own right as well. Historical, institutional, political and electoral forces all codetermine the actual outlook of current provincial events. The analysis for 2006 has once again confirmed this.


Tony Valcke
Assistent Vakgroep Politieke Wetenschappen, Universiteit Gent.

Herwig Reynaert
Docent Vakgroep Politieke Wetenschappen, Universiteit Gent.

Kristof Steyvers
Doctor-assistent Vakgroep Politieke Wetenschappen, Universiteit Gent.

Johan Ackaert
Docent Universiteit Hasselt.
Article

Doen (wijzigende) instituties ertoe?

De invloed van het gemeente(kies)decreet op de gemeenteraadsverkiezingen van 2006

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 1 2007
Auteurs Johan Ackaert, Koenraad De Ceuninck, Herwig Reynaert e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    With the local elections in 2006, new organisational schemes have been applied by the Flemish government to the 308 municipalities. These schemes included institutional reform aimed to change the outset of local government. In this article we studied the influence of these reforms in practice. Are they actually carriers of change? We thereby focused on the direct aspects linked to these reforms. While many instruments of reform had indirect intended effects, acceptance and action among key decision-makers (both voters and local governors to the extent of their discretion) to use them directly becomes crucial. Our analysis has shown that, with some exceptions, direct autonomous space for action was only limitedly used, hence reducing the chances for indirect change. While it is still too early to fully assess the foreseen indirect effects, in our opinion it is crucial to understand the nature of these local reforms within the central (Flemish) bargaining arena. The latter seems to have transformed the new schemes of local governmental organisation to the path-dependent art of the political feasible.


Johan Ackaert
Johan Ackaert is docent aan de Universiteit Hasselt. Hij promoveerde tot doctor in de sociale wetenschappen aan de KU Leuven op een proefschrift over de rol van de burgemeester. Zijn onderzoek richt zich enerzijds op politieke en maatschappelijke participatie en anderzijds op het lokale bestuur, beleid en politiek.

Koenraad De Ceuninck
Koenraad De Ceuninck is Licentiaat in de Politieke Wetenschappen, wetenschappelijk medewerker aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent, lid van het Centrum voor Lokale Politiek van de Universiteit Gent en van de Urban Policy Research Group van de Ghent University Association. Hij bereidt een doctoraat voor over de gemeentelijke fusies in België. Zijn onderzoek en publicaties behandelen onder meer de besluitvorming en de hervormingen op lokaal vlak.

Herwig Reynaert
Herwig Reynaert is hoogleraar aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent, voorzitter van het vakgebied lokale en regionale politiek en van het Centrum voor Lokale Politiek, lid van het Instituut voor Politieke Besluitvorming en Conflictmanagement van de Universiteit Gent en hoofd van de Urban Policy Research Group van de Ghent University Association. Hij publiceerde als auteur en/of coauteur talrijke boeken en is auteur van tientallen wetenschappelijke artikels en hoofdstukken in boeken over politieke rekrutering, politieke elites, verkiezingen en tevredenheid over lokaal beleid. Hij doceert o.a. de vakken lokale politiek, vergelijkende politiek, Belgische binnenlandse politiek. Hij is eveneens promotor van onderzoeksprojecten rond de provincies, de fusies van gemeenten, schepenen en gemeenteraadsleden, ...

Kristof Steyvers
Kristof Steyvers is doctor in de politieke wetenschappen, doctor-assistent aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent, lid van het Centrum voor Lokale Politiek, van het Instituut voor Politieke Besluitvorming en Conflictmanagement van de Universiteit Gent en van de Urban Policy Research Group van de Ghent University Association. Hij schreef een doctoraal proefschrift over de politieke rekrutering van de Belgische burgemeesters. Zijn onderzoek situeert zich onder meer op het vlak van lokale politieke elites, de vergelijkende lokale politiek en de gemeenteraadsverkiezingen.

Tony Valcke
Tony Valcke is historicus, assistent aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent, lid van het Centrum voor Lokale Politiek van de Universiteit Gent en van de Urban Policy Research Group van de Ghent University Association. Hij bereidt een doctoraat voor over de gouverneurs in Vlaanderen en de commissarissen van de Koningin in Nederland. Zijn onderzoek en publicaties situeren zich op het vlak van politieke elites, (provincieraads-) verkiezingen en de geschiedenis van de (provinciale) politieke instellingen.
Conclusion

Hoe duurzaam is de heraangelegde Dorpsstraat?

Lessen uit 8 oktober 2006

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 1 2007
Auteurs Johan Ackaert, Herwig Reynaert en Peter Van Aelst
SamenvattingAuteursinformatie

    Although the 2006 local elections can hardly be described as ‘historical’, there is sufficient evidence to distinguish remarkable characteristics associated with this elections. For the first time in decades, turnout has been growing. This evolution can be explained by several factors. This article emphasizes besides the impact of changes in the electoral rules, transformations in demographic structure of the population and the stake of the elections the importance of the media campaign surrounding the elections. However, in spite of this (national) campaigns, there are more than enough indications that local politics keeps its local ‘nature’. Secondly, the 2006 elections were the first ones organised after the transfer of the responsibility for municipality legislation from the federal state to the regions. This means that each region designed its own local government architecture and electoral rules. Yet, in practice, the consequences of this transformations seem to be very limited. Thirdly, and particular in the Flemish region, ‘strong mayors’ arose from the ballot stations (with the Antwerp mayor as the most spectacular case). The consequences of this trend will in the future be the issue of a new debate concerning the relations between council, board of alderman and mayor.


Johan Ackaert
Johan Ackaert is docent aan de Universiteit Hasselt. Hij promoveerde tot doctor in de sociale wetenschappen aan de KU Leuven op een proefschrift over de rol van de burgemeester. Zijn onderzoek richt zich enerzijds op politieke en maatschappelijke participatie en anderzijds op het lokale bestuur, beleid en politiek.

Herwig Reynaert
Herwig Reynaert is hoogleraar aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent, voorzitter van het vakgebied lokale en regionale politiek en van het Centrum voor Lokale Politiek, lid van het Instituut voor Politieke Besluitvorming en Conflictmanagement van de Universiteit Gent en hoofd van de Urban Policy Research Group van de Ghent University Association. Hij publiceerde als auteur en/of coauteur talrijke boeken en is auteur van tientallen wetenschappelijke artikels en hoofdstukken in boeken over politieke rekrutering, politieke elites, verkiezingen en tevredenheid over lokaal beleid. Hij doceert o.a. de vakken lokale politiek, vergelijkende politiek, Belgische binnenlandse politiek. Hij is eveneens promotor van onderzoeksprojecten rond de provincies, de fusies van gemeenten, schepenen en gemeenteraadsleden, ...

Peter Van Aelst
Peter Van Aelst is postdoctoraal assistent politieke wetenschappen en lid van de onderzoeksgroep ‘Media, Middenveld en Politiek’ (M2P) aan de Universiteit Antwerpen. Hij doctoreerde over de rol van de media tijdens de verkiezingscampagne van 2003 en publiceerde eerder in diverse tijdschriften over protestgedrag, nieuwe media, en agenda-setting.
Introduction

De strijd om de (heraangelegde) Dorpsstraat

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 1 2007
Auteurs Peter Van Aelst, Herwig Reynaert en Johan Ackaert
Auteursinformatie

Peter Van Aelst
Peter Van Aelst is postdoctoraal assistent politieke wetenschappen en lid van de onderzoeksgroep ‘Media, Middenveld en Politiek’ (M2P) aan de Universiteit Antwerpen. Hij doctoreerde over de rol van de media tijdens de verkiezingscampagne van 2003 en publiceerde eerder in diverse tijdschriften over protestgedrag, nieuwe media, en agenda-setting.

Herwig Reynaert
Herwig Reynaert is hoogleraar aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent, voorzitter van het vakgebied lokale en regionale politiek en van het Centrum voor Lokale Politiek, lid van het Instituut voor Politieke Besluitvorming en Conflictmanagement van de Universiteit Gent en hoofd van de Urban Policy Research Group van de Ghent University Association. Hij publiceerde als auteur en/of coauteur talrijke boeken en is auteur van tientallen wetenschappelijke artikels en hoofdstukken in boeken over politieke rekrutering, politieke elites, verkiezingen en tevredenheid over lokaal beleid. Hij doceert o.a. de vakken lokale politiek, vergelijkende politiek, Belgische binnenlandse politiek. Hij is eveneens promotor van onderzoeksprojecten rond de provincies, de fusies van gemeenten, schepenen en gemeenteraadsleden, ...

Johan Ackaert
Johan Ackaert is docent aan de Universiteit Hasselt. Hij promoveerde tot doctor in de sociale wetenschappen aan de KU Leuven op een proefschrift over de rol van de burgemeester. Zijn onderzoek richt zich enerzijds op politieke en maatschappelijke participatie en anderzijds op het lokale bestuur, beleid en politiek.

    It is often suggested that the nationalization of local elections has increased. As a result, a hypothesis could be that the mutual differences between policy programs of local divisions of the same national party decrease. In this contribution, we focus on the local election of October 8th 2006 in order to analyse these mutual differences. The aim of this contribution is to measure the homogeneity or heterogeneity of the policy positions of the local divisions of national political parties, on a range of substantive issues on which they have the freedom to differ. Therefore, we compare the opinions of local party agents within the different party families. We use the results of a survey among the representatives of the local departments of the different political parties in the run-up to the local elections. Our research shows that, regarding to the selected questions, in general the local divisions speak with one voice. Our analysis does not indicate that there is a large mixture of visions between divisions of the same national party. Besides, this analysis shows that in general, the size of the municipality can seldom be used in indicating the relative disagreement within political families. This level of agreement is the largest within the green party and the smallest within the liberal family. Those are also the two parties of which the local agents say that the influence of supra-local party levels is small, compared to representatives of other political families.


Carl Devos
Carl Devos is docent aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent, voorzitter van het vakgebied Belgische binnenlandse politiek, directeur van het Instituut voor Politieke Besluitvorming en Conflictmanagement en lid van het Centrum voor Lokale Politiek van de Universiteit Gent. Hij doceert o.a. over politieke besluitvorming, federalisme en conflictmanagement.

Dries Verlet
Dries Verlet is doctor in de politieke wetenschappen, doctor-assistent aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent, lid van het Centrum voor Lokale Politiek, van het Instituut voor Politieke Besluitvorming en Conflictmanagement van de Universiteit Gent en van de Urban Policy Research Group van de Ghent University Association. Hij schreef een doctoraal proefschrift over tevredenheid en subjectief welzijn op lokaal vlak. Zijn onderzoek situeert zich in de domeinen lokale politiek, methodologie, statistiek, verkiezingen, tevredenheid en de studie van de kwaliteit van het leven.

Herwig Reynaert
Herwig Reynaert is hoogleraar aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent, voorzitter van het vakgebied lokale en regionale politiek en van het Centrum voor Lokale Politiek, lid van het Instituut voor Politieke Besluitvorming en Conflictmanagement van de Universiteit Gent en hoofd van de Urban Policy Research Group van de Ghent University Association. Hij publiceerde als auteur en/of coauteur talrijke boeken en is auteur van tientallen wetenschappelijke artikels en hoofdstukken in boeken over politieke rekrutering, politieke elites, verkiezingen en tevredenheid over lokaal beleid. Hij doceert o.a. de vakken lokale politiek, vergelijkende politiek, Belgische binnenlandse politiek. Hij is eveneens promotor van onderzoeksprojecten rond de provincies, de fusies van gemeenten, schepenen en gemeenteraadsleden, ...
Article

Centraal-lokale relaties in Vlaanderen: verdeel of heers?

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 1 2005
Auteurs Koenraad De Ceuninck, Carl Devos, Herwig Reynaert e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    An important element in the debate on the hollowed State is the extent to which the subsidiary idea caused a decrease in dominance of the central State and lead to a multifaceted process of decentralisation. A case in point is the recent regionalisation of the competency to organise local government in Belgium. Based on Page and Goldsmith’s three dimensions in intergovernmental relations between central and local government (functions, discretion and access), we test the discourse of the reform of the local government in Flanders to its practice. It is argued that the principles of a subsidiary founded municipal autonomy, a growing fiscal and functional discretion and a personal disentanglement of local and central decision-makers was inspired by northern European models of government relations. These, however, are only partially being confirmed by the praxis of the reforms, as the main principles of the existing southern European models persist.


Koenraad De Ceuninck
Assistent van de Vakgroep Politieke wetenschappen, Universiteit Gent.

Carl Devos
Docent van de Vakgroep Politieke wetenschappen, Universiteit Gent.

Herwig Reynaert
Docent van de Vakgroep Politieke wetenschappen, Universiteit Gent.

Sofie Staelraeve
Assistent van de Vakgroep Politieke wetenschappen, Universiteit Gent.

Kristof Steyvers
Doctor-assistent van de Vakgroep Politieke wetenschappen, Universiteit Gent.

Tony Valcke
Assistent van de Vakgroep Politieke wetenschappen, Universiteit Gent.

Dries Verlet
Doctor-assistent van de Vakgroep Politieke wetenschappen, Universiteit Gent.
Article

Tevredenheid over het lokaal beleid in Gent

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2003
Auteurs Carl Devos, Herwig Reynaert en Dries Verlet
Samenvatting

    According to the new public management, the interaction between (local) governments and their citizens should be "client oriented". It is considered crucial for (local) policy-makers that they know how citizens perceive the policy process, that they know if citizens are satisfied with policy outcomes. Our empirical study deals with the satisfaction with global local policy. We examine the main determinants of satisfaction with global local policy. This study is based on a face-to-face survey among citizens entitled to vote in Ghent. More than 1500 respondents, spread over 2 surveys, took part in our research. Attention is also paid to the satisfaction with more specific aspects of local policy. We linked the voter's satisfaction with the global local policy to a wide range of traditional and less traditional independent variables. Finally, we discuss the satisfaction of the electorate of the different political parties.


Carl Devos

Herwig Reynaert

Dries Verlet

Herwig Reynaert

Tony Valcke
Article

De lokale en provinciale politieke elites in Oost-Vlaanderen na WO II

een verkennend comparatief onderzoek

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 1 1998
Auteurs Herwig Reynaert en Tony Valcke
Samenvatting

    From the analysis of the local and provincial elected people in the province of East-Flanders during the period 1946-1991 one can conclude that there are barriers for women, lower social classes and certain age categories preventing them from moving up the local and provincial political elites. Clear differences between local and provincial elected people are present when comparing professional backgrounds with the composition of the total working population in East-Flanders. Workers are neither on the local, nor on the provincial level very numerous. However the large absence with the provincial elected people bhs to be emphazised. Secondly farmers, intellectual and free professions, employees, self-employed and employers are on both levels constantly overrepresented. However the overrepresentation of farmers can mainly be situated on the local level until the mergers of 1976. For intellectual and free professions, till the mid-sixties the overrepresentation can mainly be situated on the provincial level, from then onwards on the local level. The employees' overrepresentation has always been most important on the provincial level white the self-employed and employers are mainly overrepresented on the local level from 1970 onwards. Finally till about 1970 teaching personnel was underrepresented on both levels white from then onwards there is an overrepresentation.


Herwig Reynaert

Tony Valcke

    From the analysis of the social background of the local elected people in Flanders during the period 1946-1988 one can conclude that there are barriers for women, lower social classes and certain age categories preventing them from moving up the local political elite. The democratization process of the Flemish local political elite bas not yet made much progress. It appears from the fact that men are more numerous in political fonctions, that the distribution among the various professional categories strongly deviates from the general social stratification and from the conclusion that certain age categories are clearly dominant. It is however clear that the composition of the elites neverfully reflect society as a whole. On the other hand, the important fact is that the differences cannot be reduced to smaller variances which inevitably go together with any representative system.


Herwig Reynaert
Article

Hoe komen toekomstige mandatarissen in contact met de lokale politiek?

Een verkennend onderzoek

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 1 1997
Auteurs Carl Devos, Elke Matthyssen, Herwig Reynaert e.a.
Samenvatting

    The way politicians get in contact with local polities in Flanders bas been examined based on the sociological distinction between ascribed and achieved status positions. Politically active relatives were considered characteristic of ascribed local mandates. Membership of different associations was seen as a way of personally achieving a local mandate. The results indicate that a combination of both was most frequently occuring. In spite of popular convictions, family was still quite important to get in contact with politics. This is shown in the high rates of respondents having politically active relatives. Next to this, a lot of political involvement occured via participation in a diversity of associations. Participations considered were membership, diligence and officeholding in a political party, a union, a health insurance organisation, an advisory body and all other political or non-political associations.


Carl Devos

Elke Matthyssen

Herwig Reynaert

Jacqueline Van Hoe

    The city of Bruges went through an amalgamation operation already in 1971. The number of personnel increased considerably, though there was no question of a surplus. This increase is only partially to be ascribed to the amalgamation. The integration of the personnel from the formel municipalities proceeded quite well, although the coordination had to be improved on some points. On the political level, all of the former municipalities are represented with a predominance of the outskirts. For the provision of services, a decentralised approach was chosen. Except for centralisation of the Registry for Births, Deaths, and Marriages, the ordinary administrative services were decentralised to the former municipal halls. The financial capacity increased steadily, which was necessary to cover the greater financial needs, which can be reduced to the supplementary expenses resulting from the amalgamation, which brought with it an expansion of the task package. On the level of the input and participation facilities, functional and territorial advisory councils were created, which function quite satisfactorily. Neighbourhood meetings are organised on the occasion of large projects. Globally, the Bruges amalgamation succeeded. A more flexible supervisory authority would be able to give more efficiency and effectiveness to the policy.


Raymond Reynaert
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.