Zoekresultaat: 17 artikelen

x
Thema-artikel

Lokale democratie achter de schermen

Lessen leren uit digitaal vergaderen door gemeenteraden in coronatijd

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2021
Trefwoorden Local, Councils, Online, Decision-making, Deliberation
Auteurs Klaartje Peters, Geerten Boogaard, Bibi van den Berg e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Shortly after the start of the COVID-19 pandemic, a temporary law came into force enabling online deliberation and decision-making by decentralised governments. For the duration of the law, a committee evaluated its operation and implementation. The commission focused on legality, technology and security, and on political-administrative effects, since there were concerns about the consequences of the law in these three areas. This article shows that although no significant legal and technical problems arose, online deliberation did have an effect on the practices of deliberation and decision-making. Online deliberation during the pandemic was not good for local democracy, which was also due to society temporarily going into lock-down. At the same time, online deliberation also appears to have its advantages. In order to reap the benefits of digital deliberation, however, a permanent law that includes hybrid forms of deliberation and technical improvements to online conference systems is needed.


Klaartje Peters
Prof. dr. K. Peters is bijzonder hoogleraar Lokaal en Regionaal Bestuur aan de Universiteit Maastricht.

Geerten Boogaard
Prof. dr. G. Boogaard is hoogleraar Decentrale Overheden aan de Universiteit Leiden.

Bibi van den Berg
Prof. dr. B. van den Berg is hoogleraar Cybersecurity Governance aan de Universiteit Leiden.

Lianne Van Kalken
Mr. L. van Kalken is onderzoeker Staatsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

    Dutch municipalities and provinces have been obliged to have an audit office or audit office function for about 20 years. How does the audit office work nowadays and what contribution does it make to decentralized administration? That is the question at the center of this article. To this end, the authors list the available knowledge about audit offices or committees and present the results of their own analysis of 982 audit reports from 234 audit offices or committees from 308 Dutch municipalities. The audit office or committee has been institutionalized in the vast majority of municipalities and in all provinces. Council members are increasingly less likely to (also) be members of this board and the output has increased slightly from approximately one to an average of one and a half surveys per year. Where initially mainly business management-oriented subjects were examined, some broadening to more policy-related themes has taken place. Municipal councilors are quite satisfied with their audit office or committee. At the same time, the actual social effects of policy are rarely measured in audit institutions. Moreover, council members make little use of audit reports in controlling the municipal board, and audit offices or committees also add little to their framework-setting role. Little is known about the extent to which the research of the audit offices makes a more objective contribution to the administration and strengthening of the functioning of the municipal council, which is also a theme for future research.


Klaartje Peters
Prof. dr. K. Peters is zelfstandig onderzoeker en publicist en bijzonder hoogleraar Lokaal en regionaal bestuur aan de Universiteit Maastricht; zij is voorzitter van de Rekenkamer Venlo en rekenkamerdirecteur in Beuningen, en redactielid van Bestuurswetenschappen.

Sabine van Zuydam
Dr. S. van Zuydam is onderzoeker bij Necker van Naem en is verbonden aan de Universiteit Twente; daarnaast is zij (plaatsvervangend) voorzitter van verschillende rekenkamercommissies en redactielid van Bestuurswetenschappen.

Klaartje Peters
Prof. dr. K. Peters is zelfstandig onderzoeker en publicist en bijzonder hoogleraar Lokaal en regionaal bestuur aan de Universiteit Maastricht; zij is voorzitter van de Rekenkamer Venlo en rekenkamerdirecteur in Beuningen, en redactielid van Bestuurswetenschappen.

Sabine van Zuydam
Dr. S. van Zuydam is onderzoeker bij Necker van Naem en is verbonden aan de Universiteit Twente; daarnaast is zij (plaatsvervangend) voorzitter van verschillende rekenkamercommissies en redactielid van Bestuurswetenschappen.
Thema

Access_open Drie ‘entrepreneurs’ aan het woord

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 3 2020
Auteurs Sander Ummelen, Ankie Petersen MA en Stephan Ummelen
SamenvattingAuteursinformatie

    In this contribution, three entrepreneurs indicate how they are actively involved in the processes of re-designation of churches. Based on a number of tools, they try to offer prospects for the future of churches in close consultation with the parties involved. This is by no means easy and requires strategic, tactical and open action to bridge existing contradictions and guarantee a future for the religious heritage.


Sander Ummelen
S. (Sander) Ummelen is partner bij het bureau Waardengedreven en richt zich op communicatie, organisatieverandering en (project)management. Hij is mede-initiatiefnemer van De Kerkvernieuwers.

Ankie Petersen MA
A. Petersen MA is docent World Heritage & Conflict aan de Vrije Universiteit Amsterdam, en eigenaar van Bureau OLDNEWS, waar zij onderzoek doet, schrijft en projecten begeleidt op het gebied van cultureel erfgoed. Zij is mede-initiatiefnemer van De Kerkvernieuwers.

Stephan Ummelen
S.A. (Stephan) Ummelen is partner bij het bureau Waardengedreven en adviseert, schrijft en spreekt over zingeving in organisaties. Daarnaast stichtte hij een seculiere kerk om een dialoog te faciliteren over maatschappelijke waarden. Hij is mede-initiatiefnemer van De Kerkvernieuwers.

    Given the increasing importance of local administration and its range of tasks, it is important to know whether municipal councils are succeeding in properly controlling the administration. That is one of the main tasks that has been entrusted to the municipal council when dualism was introduced in the Netherlands in 2002. Council members are aware of the importance of the monitoring task, but little is known about the way in which they perform this task. Research in ten Dutch municipalities into the use of the available set of tools for framing and monitoring shows that municipal councils make little or no use of some of the instruments, in particular with regard to information gathering and the support of the council. Good information provision to the council sometimes appears to be subordinated to the political importance of the coalition. And everywhere councillors are struggling with the set of programmes for programme budgeting and accounting introduced during the dualisation process: it offers insufficient possibilities for framing and checking. In the absence of a clear assessment framework, it is not possible to determine whether this detracts from the effectiveness of control and framework. What good or effective control is and what its purpose is are also apparently not a topic for discussion in the local arena. This article shows (a) that council members can make more and better use of available framework and control instruments and the possibilities for supporting the council; b) the instrument of the programme budget (and the program account) does not seem to live up to the expectations of the dualisation process; c) mayors, as chairmen of the council, do not always feel responsible for the proper provision of information for the council and, in a broader sense, for better positioning of the council as a framework-setting and controlling body. More leadership is required here.


Prof. dr. Klaartje Peters
Prof. dr. C.E. Peters is zelfstandig onderzoeker en publicist, bijzonder hoogleraar Lokaal en regionaal bestuur aan de Universiteit Maastricht en redactielid van Bestuurswetenschappen.

Dr. Peter Castenmiller
Dr. P. Castenmiller is verbonden aan adviesbureau PBLQ en is tevens voorzitter van de rekenkamer van de gemeente Delft.
Dossier

Access_open Zicht op werk: grenzen aan het digitaal meten van werkenden

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2020
Trefwoorden data analytics, artificial intelligence, workplace surveillance, digital monitoring, quality of work
Auteurs Roos de Jong MSc, Djurre Das MSc, Linda Kool MSc MA e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Technological advancements in the field of data analytics, algorithms and AI have dramatically increased opportunities for workplace monitoring. In this article, we discuss some of these digital technologies, and examine their impact on employment relationships and the quality of work. Based on desk research, literature review and interviews, the Rathenau Institute examined a wide range of digital instruments, their scientific basis, implications for the quality of work and relevant legal frameworks. Digital monitoring technologies often quantify work activities. We argue that it is important for organisations to realise that such quantification often negatively impacts both job quality and employment relationships. Responsible use of digital monitoring tools not only requires a broad societal and political dialogue about privacy, discrimination and workload but also a critical reflection on the aim of organisations to use data to understand workers, while not everything of value can be captured in data.


Roos de Jong MSc
Roos de Jong MSc is als onderzoeker verbonden aan het Rathenau Instituut.

Djurre Das MSc
Djurre Das MSc is als onderzoeker verbonden aan het Rathenau Instituut.

Linda Kool MSc MA
Linda Kool MSc MA is themacoördinator ‘Digitale Samenleving en AI’ bij het Rathenau Instituut.

Dr. ir. Melanie Peters
Dr. ir. Melanie Peters is directeur van het Rathenau Instituut.
Thema

De raad in beraad

Een vergelijking en evaluatie van de formele hervormingen ter versterking van de gemeenteraad in Vlaanderen en Nederland

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 3 2019
Auteurs Dr. Tom Verhelst, Prof. dr. Klaartje Peters en Prof. dr. Koenraad De Ceuninck
SamenvattingAuteursinformatie

    Until 2002, local government in Flanders and the Netherlands had a monistic approach. In both systems, the city council was formally the head of the board. However, due to the interplay of factors and evolutions, the influence of the council in practice was increasing. This contribution compares and evaluates the institutional reforms that have been implemented in Flanders and the Netherlands over the past decades in an attempt to reassess the role and position of the council. While Flanders opted for more limited reforms within the existing monistic system (e.g. its own chairman for the council, a special committee for intermunicipal cooperation, a procedure for restoring structural unmanageability), the Netherlands opted with dualism for a radical personnel and functional separation between council and board. Although the reforms in Flanders often seem half-hearted and councilors in the Netherlands attribute more influence to themselves, research also shows that the revaluation of the council in the Netherlands is (still) incomplete too. This theme will undoubtedly remain on the political agenda in the coming years. The authors are thinking of the development of a better statute for council members, or the functioning of the council as a democratic watchdog of the network society.


Dr. Tom Verhelst
Dr. T. Verhelst is postdoctoraal medewerker bij het Centrum voor Lokale Politiek (vakgroep politieke wetenschappen) van de Universiteit Gent.

Prof. dr. Klaartje Peters
Prof. dr. C.E. Peters is zelfstandig onderzoeker en publicist, bijzonder hoogleraar Lokaal en regionaal bestuur aan de Universiteit Maastricht en redactielid van Bestuurswetenschappen.

Prof. dr. Koenraad De Ceuninck
Prof. dr. K. De Ceuninck is politicoloog en hoogleraar bij het Centrum voor Lokale Politiek van de Universiteit Gent.
Dossier

Access_open Een eerlijke klusseneconomie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2018
Auteurs Magda Smink, Joost Gerritsen, Arnoud Van Waes e.a.
Auteursinformatie

Magda Smink
Magda Smink is onderzoeker aan het Rathenau Instituut.

Joost Gerritsen
Joost Gerritsen is advocaat bij Legal Beetle.

Arnoud Van Waes
Arnoud van Waes is promovendus aan de Universiteit Utrecht.

Melanie Peters
Melanie Peters is directeur van het Rathenau Instituut.

Rinie Van Est
Rinie van Est is themacoördinator Slimme samenleving bij het Rathenau Instituut en onderzoeker aan de TU Eindhoven
Artikel

Hoe staat de lokale democratie in Nederland ervoor?

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 4 2016
Auteurs Prof. dr. Klaartje Peters en Drs. Vincent van Stipdonk
SamenvattingAuteursinformatie

    Is local democracy in the Netherlands equipped for its mission? There is confusion and disagreement about the answer to this question. How people assess existing democratic practices is strongly influenced by one of the three main perspectives: representative democracy, participative (deliberative) democracy or ‘do-democracy’ (associative democracy). But to be able to have this discussion in the first place, empirical knowledge is required about the state of democracy at the local level. In this article (apart from the introduction, the first in a series on the local democratic audit) the authors bring together the available research data and organize these data with the help of David Easton’s system model: from input of citizens and civil society via throughput to output and finally feedback again in the political system. The research presented offers some insight in the state of local democracy, although it is not possible to give a final assessment. That depends on the perspective on democracy chosen, but it is also not possible because of the fragmented and incomplete nature of the research on local democracy in the Netherlands. The authors advocate contributing to these discussions with more empirical knowledge. The overview in this article shows that there is work to be done in this respect.


Prof. dr. Klaartje Peters
Prof. dr. K. Peters is zelfstandig onderzoeker en publicist en voor één dag in de week bijzonder hoogleraar Lokaal en regionaal bestuur aan de Universiteit Maastricht.

Drs. Vincent van Stipdonk
Drs. V.P. van Stipdonk is zelfstandig Raadgever & Redacteur en tevens redacteur van Bestuurswetenschappen.
Artikel

Co-referaat Van Slingelandt-lezing

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2015
Auteurs Prof. dr. Klaartje Peters
Auteursinformatie

Prof. dr. Klaartje Peters
Prof. dr. C.E. Peters is hoogleraar regionaal bestuur aan de Universiteit Maastricht.
Diversen

Op zoek naar de meerwaarde van decentrale rekenkamers

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2014
Auteurs Dr. Peter Castenmiller en Prof. dr. Klaartje Peters
Auteursinformatie

Dr. Peter Castenmiller
Dr. Peter Castenmiller is verbonden aan PBLQ Zenc en voorzitter van de rekenkamer van de provincie Zeeland. E-mail: p.castenmiller@planet.nl.

Prof. dr. Klaartje Peters
Prof. dr. Klaartje Peters is zelfstandig onderzoeker en publicist en daarnaast bijzonder hoogleraar lokaal en regionaal bestuur aan de Universiteit Maastricht; ze is ook voorzitter van de rekenkamer van Maastricht. E-mail: info@klaartjepeters.nl.

Prof. dr. Klaartje Peters
Prof. dr. Klaartje Peters is zelfstandig onderzoeker en publicist en is tevens bijzonder hoogleraar lokaal en regionaal bestuur aan de Universiteit Maastricht. E-mail: info@klaartjepeters.nl.

    Het overheidsveld en het maatschappelijk veld zijn sterk in beweging. Burgers en organisaties willen meer invloed uitoefenen op beleid en uitvoering. Er is een ontwikkeling naar pluriformiteit, bottom-up sturing, netwerken, met lokale initiatieven. Tegelijkertijd blijft er een grote kloof tussen overheid en burgers bestaan. Het is de vraag hoe gemeentelijke (beleids)onderzoekers het best kunnen reageren op deze ontwikkelingen. Blijven zij top-down werken of gaan ook zij de uitdaging aan en sluiten zij zich aan bij de bottom-up trend? In dit artikel worden ten aanzien van burgerparticipatie en onderzoek enkele ontwikkelingen in beeld gebracht. Nieuwe media en (online) instrumenten spelen een toenemende rol. Het gemeentelijke beleidsveld krijgt te maken met een andere manier van werken. Daaruit komen kansen voor de rol van onderzoek en onderzoekers. Een werkgroep van VSO-onderzoekers heeft verkend wat de consequenties en uitdagingen zijn van de geschetste ontwikkelingen op het gebied van burgerparticipatie en sociale media.


André Peters
Dit artikel is tot stand gekomen door samenwerking met de netwerkgroep van VSO. André Peters; Onderzoek en Informatie Breda.

Jan Schalk
Onderzoekcentrum Drechtsteden

Dymphna Meijneken
Onderzoek en Statistiek Amersfoort

Celina Mensinga
Onderzoek en Informatie Amstelveen

Hans Voutz
Onderzoek en Statistiek Nijmegen
Praktijk

Gelaagd beeld van een bestuurlijke Carrière

Een portret van Jos van Kemenade

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2008
Auteurs Klaartje Peters en Yvonne Kleistra
Auteursinformatie

Klaartje Peters
Dr Klaartje Peters is bestuurskundige en werkt als zelfstandig onderzoeker en publicist.

Yvonne Kleistra
Dr Yvonne Kleistra is historicus en politicoloog en werkt als zelfstandig onderzoeker op het gebied van beleid en bestuur.

Klaartje Peters
Dr K. Peters is bestuurskundig onderzoeker.
Artikel

Herijking van solidariteit

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2007
Auteurs Anton Hemerijck, Klaartje Peters en Henk Wesseling
Auteursinformatie

Anton Hemerijck
Prof. dr A.C. Hemerijck is hoogleraar vergelijkende analyse van de Europese verzorgingsstaat aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is secretaris van de WRR.

Klaartje Peters
Dr K. Peters is bestuurskundig onderzoeker.

Henk Wesseling
Drs H.W.M. Wesseling is gemeentesecretaris in Dordrecht.
Praktijk

Reflectie als reflex

Denker in publieke dienst: Herman Tjeenk Willink

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 7/8 2005
Auteurs M. Dr. Noordegraaf, C.E. dr. Peters en B. de Wit
Auteursinformatie

M. Dr. Noordegraaf
Dr. M. Noordegraaf is werkzaam bij de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

C.E. dr. Peters
Dr. C.E. Peters is bestuurskundig onderzoeker en publicist.

B. de Wit
Drs. B. de Wit volgt de Researchmaster Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteiten Utrecht (UU), Tilburg (UvT) en Rotterdam (EUR).
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.