Zoekresultaat: 16 artikelen

x
Vrij artikel

Weinig consistent, beperkt zelfkritisch

De uitwerking van de beleidsconclusie binnen de rijksverantwoording

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2019
Trefwoorden accountability, policy evaluation, policy conclusion
Auteurs Bram Faber MA en Dr. Tjerk Budding
SamenvattingAuteursinformatie

    The Dutch central government has a long history in its search to meaningfully present policy effects. One of the instruments that was developed to this end is the Policy Conclusion (beleidsconclusie). This part of the annual report, which has been mandatory since 2013, should provide a judgement for every policy article on its results in the year 2017. To what extent has the Policy Conclusion been successful in its aims? And how do various governmental departments give substance to it? For this article, all policy conclusions that were composed for the most recent reporting year were examined. Among others, our analysis shows that departments differ greatly in their interpretation of what the Policy Conclusion should include, such as the usage of sources and the way in which intended results are (re)addressed. In addition, it was found in the Policy Conclusions that a tendency exists to put a strong focus on positive outcomes.


Bram Faber MA
A.S.C. Faber MA is promovendus bij het Zijlstra Center van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Dr. Tjerk Budding
Dr. G.T. Budding is opleidingsdirecteur van de public controllersopleidingen van het Zijlstra Center van de Vrije Universiteit Amsterdam.

    Beleidsevaluatie richt zich steeds naar informatiebehoeften en technische mogelijkheden. Hierdoor is het gebruik van cijfermatige informatie toegenomen. Met name bestaande data worden, met steeds betere analysetechnieken, ingezet omdat ze beschikbaar zijn en relatief goedkoop. Dit gaat echter ten koste van de validiteit en diepgang van onderzoek. Dat is in zekere zin een regressie, een achteruitgang. We zien echter ook progressie in het beleidsonderzoek. In de eerste plaats komt er steeds meer belangstelling voor de zogenoemde mixed methods-benadering. Ten tweede is er een groeiende belangstelling voor participerende, interactieve en responsieve vormen van onderzoek. Er ontstaat weer meer oog voor de wereld achter de cijfers, het hoe en waarom van beleid, en vooral voor de mensen in die wereld.


Jos Mevissen
Jos Mevissen is partner bij Regioplan Beleidsonderzoek te Amsterdam en voorzitter van de redactie van Beleidsonderzoek Online.
Article

Consensus Democracy and Bureaucracy in the Low Countries

Tijdschrift Politics of the Low Countries, Aflevering 1 2019
Trefwoorden consensus democracy, bureaucracy, governance system, Lijphart, policymaking
Auteurs Frits van der Meer, Caspar van den Berg, Charlotte van Dijck e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Taking Lijphart’s work on consensus democracies as our point of departure, we signal a major shortcoming in Lijphart’s focus being almost exclusively on the political hardware of the state structure, leaving little attention for the administrative and bureaucratic characteristics of governance systems. We propose to expand the Lijphart’s model which overviews structural aspects of the executive and the state with seven additional features of the bureaucratic system. We argue that these features are critical for understanding the processes of policymaking and service delivery. Next, in order to better understand the functioning of the Netherlands and Belgium as consensus democracies, we provide a short analysis of the historical context and current characteristics of the political-administrative systems in both countries.


Frits van der Meer
Frits van der Meer, Professor Institute Public Administration, Leiden University.

Caspar van den Berg
Caspar van den Berg, Campus Fryslân, University of Groningen.

Charlotte van Dijck
Charlotte van Dijck, PhD Fellow Research Foundation Flanders (FWO), KU Leuven Public Governance Institute.

Gerrit Dijkstra
Gerrit Dijkstra, Senior Lecturer, Leiden University.

Trui Steen
Trui Steen, Professor, KU Leuven Public Governance Institute.
Introduction

De macht van partijen in België sinds 1981 – particratie revisited

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2018
Auteurs Karel Van Nieuwenhuyse, Stefaan Fiers en Frederik Verleden
Auteursinformatie

Karel Van Nieuwenhuyse
Karel Van Nieuwenhuyse is professor verbonden aan de onderzoekseenheid Geschiedenis van de KU Leuven. Zijn historische expertise situeert zich op het domein van politiek en dagbladpers in België in de 20e eeuw.

Stefaan Fiers
Stefaan Fiers werkt als directeur Communicatie en Public Affairs in de privésector, en is deeltijds hoofddocent Politieke wetenschappen aan de KU.Leuven, Centrum voor Politicologie. Hij doceert er de vakken vergelijkende politiek en public affairs. Hij is ook voorzitter van Bepact, de Belgische vereniging van public affairs officials. Zijn wetenschappelijk onderzoek spitste zich eertijds toe op de carrières van parlementsleden en regeringsleden.

Frederik Verleden
Frederik Verleden is historicus en doctor in de Sociale Wetenschappen. Hij publiceerde een historische en politicologische analyse over het ontstaan van de particratie in België. Hij werkt bij de dienst Juridische Zaken en Parlementaire Documentatie van de Kamer van Volksvertegenwoordigers en is als gastdocent politieke geschiedenis verbonden aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de KU Leuven.

Bert Fraussen
Bert Fraussen is universitair docent aan het Instituut Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden. Zijn onderzoek focust op de interne organisatie en ontwikkeling van politieke organisaties zoals belangengroepen en denktanks, en de wijze waarop die organisatie relaties onderhouden met beleidsmakers en betrokken worden bij beleidsvorming.

Darren Halpin
Darren Halpin is hoogleraar aan de Research School of Social Sciences aan de Australian National University. Zijn onderzoek focust op de rol van belangengroepen in beleidsprocessen, met bijzondere aandacht voor vraagstukken verbonden aan hun vertegenwoordigende functie, organisatiekenmerken en democratisch karakter. Hij is coredacteur van het tijdschrift Interest Groups & Advocacy.
Artikel

Loslaten in achterdocht

Over het gebrek aan vertrouwen in burgers

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2018
Trefwoorden vertrouwen, loslaten, participatiesamenleving, eigenbelang, bestuurlijk discours
Auteurs Daniël van Kapel MSc
Samenvatting

    Much has been written about the decline of trust in societies: trust in governments and political systems is a popular field of research. Trust of governments in citizens however, is a relatively unknown field. This article presents a research into the trust the Dutch government has in its citizens. By conducting a discourse analysis on policy documents regarding the participation society, the degree of trust was examined. The results show that the government has trust in the capabilities of citizens, but does not trust the intentions of citizens. This results in many control measures, high transaction costs, a fragile base for public cooperation and a disturbed relationship between the government and citizens. In order to gain more trust in citizens the government has to change the way it uses language regarding citizens.


Daniël van Kapel MSc
Artikel

Access_open Welke factoren bevorderen of belemmeren het gebruik van beleidsevaluaties?

Resultaten van een studie bij de Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en Beleidsevaluatie

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, maart 2018
Auteurs Marjolein Bouterse en Valérie Pattyn
SamenvattingAuteursinformatie

    Alhoewel het gebruik van beleidsevaluaties (of het gebrek eraan) een van de meest besproken thema’s is in de evaluatieliteratuur, berust veel onderzoek over het thema enkel op anekdotisch bewijs, en zijn er nauwelijks studies beschikbaar die aandacht hebben voor de samenhang tussen verschillende factoren die impact kunnen hebben op het gebruik. In voorliggend artikel presenteren we de resultaten van een studie waarin we hebben getracht om op een systematische wijze inzicht te bieden in de combinaties van factoren die instrumenteel gebruik van beleidsevaluaties bevorderen of verhinderen. We onderzochten in dit verband alle evaluaties die in de periode 2013-2016 werden uitgevoerd bij de Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en Beleidsevaluatie. Via Qualitative Comparative Analysis (QCA) bekeken we welke combinaties van de volgende factoren als noodzakelijk en/of voldoende bleken voor evaluatiegebruik: (1) politiek gehalte van het onderwerp, (2) interesse van de beleidsmakers, (3) aanwezigheid van nieuwe kennis in de evaluatie, en (4) de timing van de evaluatie.
    Voor de praktijk van beleidsmakers en evaluatoren benadrukken we het belang van tijdigheid en interesse voor een evaluatie. Onze analyse laat zien dat professionals die op deze factoren inzetten, een gunstig klimaat creëren voor het gebruik van evaluaties. Wat betreft tijdigheid lijkt het van belang de evaluatie te laten sporen met het schrijfwerk van een beleidsafdeling aan nieuw beleid of grote beleidsveranderingen. Goede anticipatie en een sterke institutionalisering van het evaluatieproces zijn hiertoe cruciaal. Of het thema van de evaluatie een sterke politieke gevoeligheid kent, is minder belangrijk. Mits sprake is van de juiste omgevingscondities, kunnen ook dergelijke evaluaties sterk instrumenteel worden benut.


Marjolein Bouterse
Marjolein Bouterse studeerde Political Science and Public Administration (research master) in Leiden. Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van haar scriptie. Inmiddels werkt zij als junior beleidsonderzoeker bij Regioplan Beleidsonderzoek.

Valérie Pattyn
Valérie Pattyn is universitair docent aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. Haar voornaamste onderzoeksexpertise situeert zich op het terrein van evidence-informed beleid, de politiek van beleidsevaluatie en beleidsadvisering. Daarnaast voert ze zelf ook geregeld evaluatiestudies uit binnen meerdere beleidsdomeinen.
Artikel

Waarom evalueren beleidsmakers?

Een longitudinale analyse van motieven voor beleidsevaluatie in Vlaamse ministeriële beleidsnota’s

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2016
Trefwoorden policy evaluation, evaluation purposes, Flanders, document analysis, evaluation discourse
Auteurs Drs. Bart De Peuter en Dr. Valérie Pattyn
Samenvatting

    The evaluation purpose is decisive for how a policy evaluation is eventually used and deserves more attention in policy evaluation studies. In the present article, we investigated the motives underpinning concrete evaluations, as outlined in four series of Flemish ministerial policy notes that altogether span a 20-year policy period. The most important key finding is that the evaluation purposes are not sensitive to certain modes, neither are they strongly influenced by reforms and corresponding discourse. Despite the introduction of New Public Management oriented reforms in the Flemish public sector and the financial crisis, the relative share of attention that each of the evaluation purposes get has remained relatively unchanged across time. There seems to be a stable demand for ex ante and ex post evaluations and associated evaluation purposes. The common perception of a trend towards ever more evidence-based policy can hence not be confirmed. Remarkable as well is the low share of attention given to ‘accountability’, at least in discourse.


Drs. Bart De Peuter

Dr. Valérie Pattyn
Artikel

Evaluatievermogen bij beleidsdepartementen

Lessen uit praktijken rond planning, uitvoering en gebruik van beleidsevaluaties

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2016
Trefwoorden evaluation capacity, policy evaluation, evaluation process, evaluation use
Auteurs Dr. Carolien M. Klein Haarhuis en Dr. Andreea Parapuf
Samenvatting

    In this article, we explore how evaluations are managed by Dutch policy departments in terms of six aspects of evaluation capacity: institutions, programming, budgeting, evaluation process and content, and finally, evaluation use. We also sketch how international organisations and a number of larger countries deal with these issues of evaluation capacity. Internationally, a variety of norms, checklists and procedures demonstrate that the commissioning party is considered to play a key role in the realisation of evaluations as well as their use. Here, evaluation and evaluation knowledge are often viewed as part of the policy process rather than as a separate exercise. Our description of evaluation practices in Dutch policy departments reveals that several capacity-enhancing initiatives were developed in the past few years, such as new evaluation institutions or structures and programs to promote the commissioning of effectiveness evaluations. It also suggests, however, that accountability is an important driving force behind evaluation, perhaps more powerful than learning.


Dr. Carolien M. Klein Haarhuis

Dr. Andreea Parapuf
Artikel

Parliamentary oversight via evaluaties?

De positie van het Vlaams parlement in een internationale context

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2016
Trefwoorden beleidsevaluatie / policy evaluation, Wetsevaluatie / law evaluation, Parlement / parliament, ex post / ex post, Vlaanderen / Flanders
Auteurs Peter Van Humbeeck en Prof. Dr. Tim Buyse
Samenvatting

    Ex post evaluation is important for various reasons, in particular also from the perspective of parliaments. Evaluations feed and deepen the democratic debate by adding evidence on the results and real world impacts of laws. This strengthens each of the three institutional tasks of parliaments (initiating and approving laws, supervising government and approving the budget). Yet few parliaments in OECD countries have deployed ex post evaluation systematically.
    While the rationale for ex post evaluation is broadly understood, initiatives often run into political logics. The role that parliaments play also differs greatly between countries. There is no clear best practice. Ambition, tradition, culture, political will, capacity and resources determine what is possible and desirable. A positive trend is however noticeable.
    Building on examples and experiences in several parliaments, we make some recommendations to upgrade ex post evaluation practice within Parliaments. We elaborate on the Flanders’ case, where the Parliament is looking for mechanisms to extend its role in ex post evaluation. We recommend i.a. the introduction of an annual momentum on which the results of Government policies can be discussed and the performance of a number of ex post evaluations by the Parliament following the example of the French system of ‘rapports d’information’.


Peter Van Humbeeck

Prof. Dr. Tim Buyse
Artikel

Beleidsevaluatie, kennis en politiek: nieuw optimisme rond klassieke paradoxen

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2016
Auteurs Dr. Peter van der Knaap en Dr. Valérie Pattyn

Dr. Peter van der Knaap

Dr. Valérie Pattyn

    De voorbije vier decennia werden er heel wat studies naar de implementatie van beleid uitgevoerd, maar deze hebben vier belangrijke tekortkomingen: (1) onduidelijke omschrijving van de afhankelijke variabele, (2) te weinig inzicht in de ‘kritieke’ onafhankelijke variabelen en te weinig aandacht voor de wijze waarop deze in combinatie met elkaar het beleidsimplementatieproces beïnvloeden, (3) te laag aantal cases en (4) te weinig aandacht voor hypothesetoetsing. Dit artikel geeft aan hoe het gebruik van Qualitative Comparative Analysis (QCA) (Ragin, 1987) een antwoord kan bieden op deze beperkingen. Deze analysemethode tracht de verschillende causale paden die het beleidsimplementatieproces beïnvloeden te identificeren en de condities of combinaties van condities die noodzakelijk of voldoende zijn in kaart te brengen. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van Booleaanse algebra. Door deze en andere specifieke eigenschappen kan QCA leiden tot vernieuwende inzichten in beleidsimplementatieonderzoek.


Maud Stinckens
Maud Stinckens is doctoraatsstudente aan het Leuvens Instituut voor Criminologie, KU Leuven.
Article

Tussen partij en parlement: het profiel van de fractievoorzitter in België

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 2 2015
Trefwoorden political party, parliament, parliamentary party, leader, political elites, Belgium
Auteurs Benjamin de Vet en Bram Wauters
SamenvattingAuteursinformatie

    The leader of the parliamentary party in Belgium occupies a very specific position, which differs from that of the political leader and that of the organizational leader of a party. This person acts as a crucial linking pin between ‘the party in central office’ and ‘the party in public office’. Owing to an increase in power of ‘the party in central office’ in modern ‘cartel parties’, we expect repercussions on the profile, selection and functioning of parliamentary party leaders. In this first, exploratory analysis based on a new dataset, we sketch the profile of these leaders in terms of experience and career, and based on these characteristics, we develop a typology. We also investigate whether these variables vary over time and by government status.
    Our results show for most of the indicators a weakening of the parliamentary party leader over time, whereas government parties appear to prefer a stronger parliamentary party leader than opposition parties.


Benjamin de Vet
Benjamin de Vet is masterstudent Politieke Wetenschappen (nationale politiek) aan de UGent, en schrijft zijn masterproef over de selectie van fractieleiders in het Belgisch federaal en Vlaams Parlement.

Bram Wauters
Bram Wauters is als docent verbonden aan de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen van de UGent, waar hij de onderzoeksgroep GASPAR (www.gaspar.ugent.be) leidt. Zijn onderzoek gaat over verkiezingen, partijen en politieke representatie, met bijzondere aandacht voor ondervertegenwoordigde groepen.
Article

Tussen politieke partijen en think tanks

Een verkennende analyse van de Vlaamse partijstudiediensten

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 3 2014
Trefwoorden Political party, study centre, think tank, Flanders, policy advice
Auteurs Valérie Pattyn, Steven Van Hecke, Marleen Brans e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    In Flanders, every political party has its own political foundation or study centre. Although their importance for the party organisation is widely recognised, a systematic and comparative analysis of these study centres is still lacking. This article is the first attempt to address this empirical void. Based on document analysis, interviews and survey material, we analyse the basic characteristics of the study centres of seven Flemish parties, covering all major political families. We compare their size, internal structure and autonomy vis-à-vis the party, explore the advisors’ profile and background and discuss the generation and products of advice. We conclude that despite their heterogeneity Flemish study centres share a common but limited functionality, being more of an extension of political parties than classical think tanks.


Valérie Pattyn
Valérie Pattyn is postdoctoraal onderzoeker aan het Instituut voor de Overheid (KU Leuven) en coördinator van het Steunpunt Bestuurlijke Organisatie Vlaanderen. Haar onderzoek situeert zich op de thema’s evidence-based beleid, beleidsevaluatie, beleidsadviseurs intern en extern aan de overheid, instrumenten van beleidsadvisering, en comparatieve kwalitatieve methoden.

Steven Van Hecke
Steven Van Hecke is docent Europese en vergelijkende politiek aan de KU Leuven. Hij is verbonden aan het Instituut voor de Overheid, waar hij onderzoek verricht naar politieke partijen en EU-instellingen.

Marleen Brans
Marleen Brans is hoogleraar aan het KU Leuven, Instituut voor de Overheid, waar zij onderwijs verstrekt en onderzoek verricht over beleidsontwerp, beleidscapaciteit en beleidsadvisering.

Thijs Libeer
Thijs Libeer studeerde Politieke Wetenschappen en Overheidsmanagement aan de KU Leuven. In het kader van deze laatste opleiding heeft hij in 2012 een thesisonderzoek verricht naar partijstudiediensten.

    Internationaal stijgt de aandacht voor evidence-based policy (EBP); de term duikt steeds vaker op in het beleidsdiscours. Het empirisch onderzoek naar kennisgebruik en doorwerking van wetenschappelijk onderzoek is evenwel eerder gelimiteerd, al bestaat er consensus dat de doorwerking van sociaalwetenschappelijk onderzoek beperkt is. De vraag stelt zich of het recente EBP-discours hierin verandering kan brengen. Kan EBP leiden tot meer doorwerking van sociaalwetenschappelijk onderzoek, gelet op de inherente kenmerken van beleid en wetenschappelijk onderzoek die belangrijke obstakels blijken te vormen voor kennisgebruik en doorwerking? Kunnen we in Vlaanderen reeds spreken over een EBP? Wat verstaan beleidsmakers onder ‘evidence-based’? Is een EBP überhaupt mogelijk? Wat zijn de belangrijkste obstakels voor kennisgebruik volgens beleidsmakers en wat zijn de belangrijkste gebruiksverhogende factoren? In dit artikel wordt aan de hand van een literatuurstudie, een bevraging van (Vlaamse) beleidsmakers en een citaats- en inhoudsanalyse van Vlaamse parlementaire bronnen gepoogd een antwoord te bieden op deze vragen.


Valérie Smet
Dr. Valérie Smet werkt als wetenschappelijk onderzoeker bij het IRCP (Institute for international Research on Criminal Policy), een onderzoeksinstituut van de vakgroep Strafrecht en Criminologie (Universiteit Gent).
Artikel

Initiatie: de ontbrekende schakel in beleidsevaluatieonderzoek?

Drie hefbomen voor beter gebruik van beleidsevaluaties

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2013
Auteurs Peter Oomsels en Valérie Pattyn
Auteursinformatie

Peter Oomsels
P. Oomsels is als wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Instituut voor de Overheid en het Steunpunt Bestuurlijke Organisatie Vlaanderen (KU Leuven). Hij is master in het Overheidsmanagement en -beleid en in de Beleidseconomie en bachelor in de Politieke en Sociale Wetenschappen (KU Leuven).

Valérie Pattyn
V. Pattyn is als wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Instituut voor de Overheid (KU Leuven). Zij is licentiaat in de politieke wetenschappen (KU Leuven, University of Exeter) en kandidaat in de pedagogische wetenschappen (KU Leuven).
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.