Zoekresultaat: 13 artikelen

x
Artikel

De aanstellingswijze gewogen

Een overzicht van argumenten voor en tegen verschillende aanstellingswijzen van de burgemeester

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 4 2017
Auteurs Dr. Julien van Ostaaijen, Dr. Niels Karsten en Prof. dr. Pieter Tops
SamenvattingAuteursinformatie

    This article offers the reader an overview of arguments for and against the different modes of appointments of Dutch mayors. The authors do this from different perspectives that are based on relevant values of good governance. In relation to the intended deconstitutionalization of the mode of appointment, they want to contribute with this overview to the debate on the role of the mayor and the mode of appointment. The three modes of appointment discussed are nomination by the Crown, election by the municipal council and direct election by citizens. On the basis of this research, they conclude that changing the mode of appointment to one of the three (pure) modes of appointment has advantages as well as disadvantages, but that the combination has important consequences for the functioning of the local governance system as a whole. In addition, they conclude somewhat paradoxically that the mode of appointment is only one of the factors that influences the functioning of a mayor. Therefore, the question about the mode of appointment of Dutch mayors must be considered within a broader framework of possible measures, with the underlying questions: what kind of mayor, and what kind of local governance, do we want ultimately?


Dr. Julien van Ostaaijen
Dr. J.J.C. van Ostaaijen is universitair docent aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg en voorzitter van de Rekenkamercommissie in de gemeente Zundert.

Dr. Niels Karsten
Dr. N. Karsten MA is universitair docent aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg.

Prof. dr. Pieter Tops
Prof. dr. P.W. Tops is hoogleraar Bestuurskunde aan de Universiteit van Tilburg en lector Openbaar bestuur aan de Politieacademie.

    Reflection and debate initiates academically inspired discussions on issues that are on the current policy agenda.


Prof. Dr. Rens Vliegenthart
Dhr. Rens Vliegenthart is hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.
Article

Benadrukken partijen eigen thema’s in verkiezingstijd?

Een onderzoek naar thematische aandacht van Nederlandse partijen rond de verkiezingen van 1994 tot en met 2012

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 3 2016
Trefwoorden issue ownership, elections, Netherlands, political parties, issue convergence
Auteurs Fleur Vis en Jonas Lefevere
SamenvattingAuteursinformatie

    Issue ownership theory argues that the public considers some parties as more capable to handle certain issues. Issue ownership is important, because parties tend to receive more votes if their owned issues dominate the campaign. Consequently, issue ownership theory expects parties to emphasize issues they own, while ignoring issues owned by their competitors. This study investigates to what extent Dutch parties emphasized issues they own, before and after the seven Dutch national elections held between 1994 and 2012. It uses a detailed content analysis of four Dutch newspapers, that tracked parties’ issue attention. The results show that parties tend to emphasize owned issues more, both compared to other issues and compared to their competitors. A surprising finding is that parties tend to emphasize owned issues more during the formation period compared to the campaign. Moreover, government parties emphasize owned issues less than opposition parties.


Fleur Vis
Fleur Vis is student Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft zich tijdens haar afstudeeronderzoek gericht op het domein van de politieke communicatie en doet onderzoek naar issue ownership.

Jonas Lefevere
Jonas Lefevere is universitair docent aan de Amsterdam School of Communications Research (Universiteit van Amsterdam). Hij doet onderzoek naar de mate waarin verkiezingscampagnes kiezers beïnvloeden en strategische partijcommunicatie. Hij publiceerde over deze onderwerpen in onder meer Party Politics, Political Communication en Communication Research.
Article

Naar een voorwaardelijk model van ongelijkheid in vertegenwoordiging

Een onderzoek naar het moderatie-effect van beleidsdomeinen op ongelijkheid in beleidscongruentie

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 1 2016
Trefwoorden Policy congruence, inequality, education, policy domains
Auteurs Christophe Lesschaeve
SamenvattingAuteursinformatie

    This article studies the extent to which differences or inequality in policy congruence between higher and lower educated voters are moderated by policy domains. Instead of measuring inequality across all areas of policy, this study takes a policy domain-specific approach. The analyses are based on a dataset containing voters and party positions on 50 policy statements, gathered in the run-up to the 2009 regional election in Belgium largest region, Flanders. We find, overall, only small and unsubstantial, though significant, differences, in policy congruence between higher and lower educated voters, in favor of the former. However, we find a much larger representational bias towards higher educated when we look at transportation, culture and media, immigration, taxand budgetary policy, and economic policy. At the same time, differences in policy congruence are lower as regards spatial planning. Studying inequality in policy congruence across policy domains thus hides more complex patterns of representational bias.


Christophe Lesschaeve
Christophe Lesschaeve is als doctoraatsstudent verbonden aan de faculteit sociale wetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Zijn onderzoeksinteresse gaat uit naar beleidscongruentie en ongelijkheid in vertegenwoordiging.
Article

Van de krant naar de Kamer en terug?

Een studie naar media-aandacht als inspiratie voor en resultaat van het Nederlandse vragenuur

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2015
Trefwoorden Question hour, media attention, parliamentary questions, newspaper coverage, content analysis
Auteurs Peter Van Aelst, Rosa van Santen, Lotte Melenhorst e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    This study on the role of media attention for the Dutch question hour answers these questions: to what extent is media attention a source of inspiration for oral parliamentary questions? What explains the newsworthiness of these questions? And what explains the extent of media coverage for the questions posed during the question hour? To address this, we present a content analysis of oral parliamentary questions and related press coverage in five recent years. Results show first that oral questions are usually based on media attention for a topic. Concerns about media influence should however be nuanced: it is not necessarily the coverage itself, but also regularly a political statement that is the actual source of a parliamentary question. The media are thus an important ‘channel’ for the interaction between politicians. Second, our analysis shows that oral questions do not receive media attention naturally. Several news values help to explain the amount of news coverage that questions receive. ‘Surfing the wave’ of news attention for a topic in the days previous to the question hour seems to be the best way to generate media attention.


Peter Van Aelst
Peter Van Aelst is hoofddocent aan het Departement Politieke Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen en lid van de onderzoeksgroep Media, Middenveld en Politiek (M2P). Daarnaast is hij deeltijds verbonden aan de Universiteit Leiden als coördinator van een VIDI-project ‘Beyond Agenda-setting’, een vergelijkende studie naar de wederkerige relatie tussen media en politiek.

Rosa van Santen
Rosa van Santen is projectleider bij het Commissariaat voor de Media. Daarvoor werkte zij als postdoc bij het Instituut voor Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden op het VIDI-project ‘Beyond Agenda-setting’. Ze promoveerde in 2012 bij de Amsterdam School of Communication Research van de Universiteit van Amsterdam.

Lotte Melenhorst
Lotte Melenhorst is promovenda bij de Instituten voor Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden en de Universiteit Antwerpen en lid van de onderzoeksgroep Media, Middenveld en Politiek (M2P). Haar onderzoek maakt deel uit van het VIDI-project ‘Beyond Agenda-setting’ en concentreert zich op de rol van de media bij de totstandkoming van wetgeving.

Luzia Helfer
Luzia Helfer is promovenda bij de Instituten voor Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden en de Universiteit Antwerpen en lid van de onderzoeksgroep Media, Middenveld en Politiek (M2P). In haar onderzoek bij het VIDI-project ‘Beyond Agendasetting’ bestudeert zij mechanismes in de wederkerige relatie tussen politiek en media, onder andere door middel van experimenteel onderzoek.
Article

Van goudwaarde in verkiezingstijden?

Electorale presidentialisering van het burgemeesterschap in Vlaanderen

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 1 2015
Trefwoorden mayor, elections, preference votes, personalization, presidentialization
Auteurs Johannes Rodenbach, Bram Wauters en Kristof Steyvers
SamenvattingAuteursinformatie

    Presidentialization involves a shift in focus from collective actors (such as parties) to one person, in this case the mayor. It is a specific form of personalization which focusses on one rather than on several individuals. Electoral presidentialization, which constitutes one of the diverse features of this phenomenon, was studied at the local level in Flanders (Belgium). By formulating hypotheses based on theoretical and empirical insights on personalization (referring to several politicians), we have tried to figure out whether presidentialization differs from personalization. From our results, it appears that mayors indeed attract a huge share of preferential votes, but also that most factors that influence personalization have an impact on presidentialization too. These include both individual variables (such as media attention and incumbency) and municipal variables (such as size of the municipality and number of parties). Although both trends differ in nature, the factors influencing them appear to be similar.


Johannes Rodenbach
Johannes Rodenbach is als doctoraal onderzoeker verbonden aan het Centrum voor Lokale Politiek, onderdeel van de Vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij bereidt een scriptie voor rond de presidentialisering van het burgemeesterschap in Vlaanderen en werkt mee aan het ‘European Mayor’-project, een comparatief onderzoek naar burgemeesters in 28 Europese landen.

Bram Wauters
Bram Wauters is als docent verbonden aan de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen van de UGent, waar hij de onderzoeksgroep GASPAR (www.gaspar.ugent.be) leidt. Zijn onderzoek gaat over verkiezingen, partijen en politieke representatie, met bijzondere aandacht voor ondervertegenwoordigde groepen.

Kristof Steyvers
Kristof Steyvers is hoofddocent aan de Vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent. Zijn onderzoek situeert zich daar in de context van het Centrum voor Lokale Politiek. Het is gericht op lokaal politiek leiderschap, verkiezingen en partijen op lokaal niveau, hervormingen aan het lokaal bestuur, de democratische verankering van lokale netwerkverbanden, vergelijkende lokale politiek en stadspolitiek en stedenbeleid.
Article

De wetgevende macht van de media?

Een kwantitatieve analyse van media-effecten op de behandeling van wetsvoorstellen

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2013
Trefwoorden media effects, legislation, policy process, lawmaking, Dutch politics, newspaper coverage
Auteurs Lotte Melenhorst
SamenvattingAuteursinformatie

    The media are a much-discussed subject in both the scientific and the public debate on the functioning of democracy. Nevertheless, there is relatively little empirical research on the effects of media on the most fundamental aspect of politics: the legislative process. However, this type of research is important because it helps us gain insight into the influence journalists exert. This study analyses the influence of media attention for bills on the legislative process in the Netherlands. A quantitative analysis of the newspaper coverage for recently discussed bills indicates that the parliamentary process is influenced by this coverage. This first study of media-effects on the Dutch legislative process suggests that more media-attention leads to the introduction of more amendments by both members of government and members of parliament.


Lotte Melenhorst
Lotte Melenhorst is promovenda bij het Instituut voor Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden. Haar onderzoek maakt deel uit van een door NWO gefinancierd VIDI-project over de relatie tussen media en politiek en concentreert zich op de rol van de media bij de totstandkoming van wetgeving.

    This article examines government communication on two large-scale Belgian governmental reforms: the Federal Administration and the police forces. Using Lees-Marshment's typology of marketing processes, we identify the marketing of the changes by the Federal Administration as sales-oriented: a finished product or an expert-developed administrative reform project to be sold to the public. Declining enthusiasm for communication and growing product disagreement gradually forced this reform to disappear from the market. The police reform followed a market-oriented marketing process. It responded to public outrage. The Government merely reacted to external information. This explains why it failed to deal with a changed market situation. A content analysis of articles in both popular and quality newspapers examines the representation of both reforms in the media and seems to confirm our observations. This article shows that marketing reforms are extremely difficult when there is no shared understanding of the product to be marketed.


Dave Gelders
Dave Gelders is als aspirant van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen verbonden aan het Departement Communicatieweten-schap van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onderzoek naar externe overheidscommunicatie over beleid. Enkele recente publicaties: Gelders, D., 'Public information provision about policy intentions: The Dutch and Belgian experience'. Government Information Quarterly (2003 forthcoming). Gelders, D. en L. Gelders, 'Grenzen aan de externe communicatie van een VOI: De Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening'. Vlaams Tijdschrift voor Overheidsmanagement (2003) 8: 4-10. Gelders, D., 'Drugbeleid in België: Communicatieonderzoek over niet-aanvaard beleid'. Paper Voorjaarscongres Vereniging voor Overheidscommunicatie (Universiteit Twente, Enschede 2003). Adres Dave Gelders: Katholieke Universiteit Leuven, Departement Communicatiewetenschap, Van Evenstraat 2A, B 3000 Leuven, tel: (32) 1 632 36 14, e-mail: steven.vandewalle@soc.kuleuven.ac.be

Steven Van de Walle
Steven Van de Walle is wetenschappelijk medewerker aan het Instituut voor de Overheid van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onderzoek naar de relatie tussen de kwaliteit van overheidsdienstverlening en het vertrouwen van de burger in de overheid. Enkele recente publicaties: Bouckaert, G. en S. Van de Walle, 'Comparing measures of citizen trust and user satisfaction as indicators of "good governance": Difficulties in linking trust and satisfaction indicators'. International Review of Administrative Sciences (2003) 69 (3): 329-344. Van de Walle, S. en G. Bouckaert. 'Public service performance and trust in government: The problem of causality'. International Journal of Public Administration (2003) 26 (8-9): 891-913. Van de Walle, S., 'Context-specific images of the archetypical bureaucrat: Persistence and diffusion of the bureaucracy stereotype'. Public Voices (2003 forthcoming). Bouckaert, G. en S. Van de Walle, 2003, 'Quality of public service delivery and trust in government'. In: A. Salminen (red), Governing Networks: EGPA Yearbook (Amsterdam 2003: IOS Press) 299-318. Van de Walle, S. en J.K. Kampen, 'Zijn ontevreden klanten ontevreden: Over zin en onzin van gebruikersbevragingen bij de overheid'. b en m (2003) 29: 146-155. Adres Steven Van der Walle: Katholieke Universiteit Leuven, Instituut voor de Overheid, Van Evenstraat 2A, B 3000 Leuven, tel.: (32) 1 632 30 53, e-mail: dave.gelders@soc.kuleuven.ac.be
Essay

Verkiezingscampagnes in België en Nederland

Vergelijkbare landen, verschillende campagnes?

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 3 2010
Auteurs Philip Van Praag en Peter Van Aelst
Auteursinformatie

Philip Van Praag
Philip van Praag (1949) is als universitair hoofddocent verbonden aan de afdeling Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam en als onderzoeker aan the Amsterdam School of Communication Research (ASCoR). Zijn onderzoeksbelangstelling richt zich op politieke partijen, verkiezingscampagnes, politieke communicatie, referenda en Nederlandse politiek.

Peter Van Aelst
Peter Van Aelst (1974) is verbonden aan het Instituut Politieke Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Zijn onderwijs en onderzoek situeert zich in het domein van de politieke communicatie en de politieke psychologie.
Conclusion

Hoe duurzaam is de heraangelegde Dorpsstraat?

Lessen uit 8 oktober 2006

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 1 2007
Auteurs Johan Ackaert, Herwig Reynaert en Peter Van Aelst
SamenvattingAuteursinformatie

    Although the 2006 local elections can hardly be described as ‘historical’, there is sufficient evidence to distinguish remarkable characteristics associated with this elections. For the first time in decades, turnout has been growing. This evolution can be explained by several factors. This article emphasizes besides the impact of changes in the electoral rules, transformations in demographic structure of the population and the stake of the elections the importance of the media campaign surrounding the elections. However, in spite of this (national) campaigns, there are more than enough indications that local politics keeps its local ‘nature’. Secondly, the 2006 elections were the first ones organised after the transfer of the responsibility for municipality legislation from the federal state to the regions. This means that each region designed its own local government architecture and electoral rules. Yet, in practice, the consequences of this transformations seem to be very limited. Thirdly, and particular in the Flemish region, ‘strong mayors’ arose from the ballot stations (with the Antwerp mayor as the most spectacular case). The consequences of this trend will in the future be the issue of a new debate concerning the relations between council, board of alderman and mayor.


Johan Ackaert
Johan Ackaert is docent aan de Universiteit Hasselt. Hij promoveerde tot doctor in de sociale wetenschappen aan de KU Leuven op een proefschrift over de rol van de burgemeester. Zijn onderzoek richt zich enerzijds op politieke en maatschappelijke participatie en anderzijds op het lokale bestuur, beleid en politiek.

Herwig Reynaert
Herwig Reynaert is hoogleraar aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent, voorzitter van het vakgebied lokale en regionale politiek en van het Centrum voor Lokale Politiek, lid van het Instituut voor Politieke Besluitvorming en Conflictmanagement van de Universiteit Gent en hoofd van de Urban Policy Research Group van de Ghent University Association. Hij publiceerde als auteur en/of coauteur talrijke boeken en is auteur van tientallen wetenschappelijke artikels en hoofdstukken in boeken over politieke rekrutering, politieke elites, verkiezingen en tevredenheid over lokaal beleid. Hij doceert o.a. de vakken lokale politiek, vergelijkende politiek, Belgische binnenlandse politiek. Hij is eveneens promotor van onderzoeksprojecten rond de provincies, de fusies van gemeenten, schepenen en gemeenteraadsleden, ...

Peter Van Aelst
Peter Van Aelst is postdoctoraal assistent politieke wetenschappen en lid van de onderzoeksgroep ‘Media, Middenveld en Politiek’ (M2P) aan de Universiteit Antwerpen. Hij doctoreerde over de rol van de media tijdens de verkiezingscampagne van 2003 en publiceerde eerder in diverse tijdschriften over protestgedrag, nieuwe media, en agenda-setting.

    Official results of local elections are especially interesting when collected at the lowest level possible, to enable analyses of voting behaviour on the smallest social unit. In Antwerp, together with the city-level results, the voting results for the city districts are public too. Yet, still no possibility exists to review the official results at the neighbourhood level. This lack of data makes it difficult to relate specific neighbourhood characteristics to voting behaviour in those neighbourhoods and to compare them. Thus, to collect the data on neighbourhood voting behaviour, we organised an exit-poll in 18 neighbourhoods of seven districts in Antwerp, during the recent county, local and district elections. This article briefly sketches the exit-poll and its organisation and presents the main results. These results will be compared with the formal results on district level, and the neighbourhoods will be compared to one another. The results are – as expected – slightly biased, although in some districts more than in others. Voting behaviour in neighbourhoods turns out to vary strongly. We try to explain the voting behaviour with the help of several neighbourhood characteristics, like the proportion of immigrants and unemployed. The analysis confirms some important correlations, but refutes others.


Lien Warmenbol
Lien Warmenbol werkt na een onderzoeksproject over probleemjongeren in problematische buurten momenteel aan haar doctoraat in de politieke wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Dit onderzoek richt zich op de buurtgerelateerde processen die spelen bij het stemgedrag in Antwerpen.

Marjolein Meijer
Marjolein Meijer werkt aan haar doctoraat in de politieke wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Haar onderzoek richt zich op de Europese Unie, democratie en uitbreidingen. In het afgelopen jaar verzorgde zij met Lien Warmenbol een leeronderzoek over de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen.
Introduction

De strijd om de (heraangelegde) Dorpsstraat

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 1 2007
Auteurs Peter Van Aelst, Herwig Reynaert en Johan Ackaert
Auteursinformatie

Peter Van Aelst
Peter Van Aelst is postdoctoraal assistent politieke wetenschappen en lid van de onderzoeksgroep ‘Media, Middenveld en Politiek’ (M2P) aan de Universiteit Antwerpen. Hij doctoreerde over de rol van de media tijdens de verkiezingscampagne van 2003 en publiceerde eerder in diverse tijdschriften over protestgedrag, nieuwe media, en agenda-setting.

Herwig Reynaert
Herwig Reynaert is hoogleraar aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent, voorzitter van het vakgebied lokale en regionale politiek en van het Centrum voor Lokale Politiek, lid van het Instituut voor Politieke Besluitvorming en Conflictmanagement van de Universiteit Gent en hoofd van de Urban Policy Research Group van de Ghent University Association. Hij publiceerde als auteur en/of coauteur talrijke boeken en is auteur van tientallen wetenschappelijke artikels en hoofdstukken in boeken over politieke rekrutering, politieke elites, verkiezingen en tevredenheid over lokaal beleid. Hij doceert o.a. de vakken lokale politiek, vergelijkende politiek, Belgische binnenlandse politiek. Hij is eveneens promotor van onderzoeksprojecten rond de provincies, de fusies van gemeenten, schepenen en gemeenteraadsleden, ...

Johan Ackaert
Johan Ackaert is docent aan de Universiteit Hasselt. Hij promoveerde tot doctor in de sociale wetenschappen aan de KU Leuven op een proefschrift over de rol van de burgemeester. Zijn onderzoek richt zich enerzijds op politieke en maatschappelijke participatie en anderzijds op het lokale bestuur, beleid en politiek.

    In discussing the results of the Belgian local elections of 8 October 2006 the media devoted most attention to Antwerp. Not only because it is Flanders biggest city, but especially because of the remarkable result of mayor Patrick Janssens and his socialist party (Sp.a-Spirit). They won over 35% of the votes and became the biggest party of the city, a position that was taken by the extreme right party for more than ten years. In this article we tried to map and explain the so called ‘Janssens-effect’. By analysing the election results and the data of an (inter-university) Internet panel we managed to prove that Patrick Janssens had a large share in the victory of his party. A lot of citizens of Antwerp that normally would not vote for the socialist party supported Janssens. To explain this personal success we suggested four plausible motives: the perceived qualities of Janssens as a mayor; his presidential campaign; the attention of and performance in the media; and finally the statement against extreme right. Our panel data suggest that a combination of these motives can explain the Janssens-effect. The appreciation for Janssens as a very capable mayor was present among the electorate long before the campaign started. This appreciation became the basis for his electoral success. The fact that many voters decided to switch to Janssens in the months and weeks before the election is related to his campaign and the media-attention it generated. The media strengthened the image of Antwerp as a polarised city. Especially the voters that changed their vote intention during the campaign were convinced that supporting Janssens was the most explicit signal against the extreme right image of their city.


Peter Van Aelst
Peter Van Aelst is postdoctoraal assistent politieke wetenschappen en lid van de onderzoeksgroep ‘Media, Middenveld en Politiek’ (M2P) aan de Universiteit Antwerpen. Hij doctoreerde over de rol van de media tijdens de verkiezingscampagne van 2003 en publiceerde eerder in diverse tijdschriften over protestgedrag, nieuwe media, en agenda-setting.

Michiel Nuytemans
Michiel Nuytemans is onderzoeker aan het departement Politieke Wetenschappen en lid van de onderzoeksgroep ‘Media, Middenveld en Politiek’ (M2P) aan de Universiteit Antwerpen. Hij doet onderzoek naar agendasetting, verkiezingen en de relatie tussen media en politiek.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.