Zoekresultaat: 37 artikelen

x
Artikel

Access_open Nudging in perspectief

De verbreding van gedragsinzichten in beleid

Tijdschrift Beleidsonderzoek Online, juni 2020
Auteurs Pieter Raymaekers en Marleen Brans
SamenvattingAuteursinformatie

    Theorieën en methoden uit de gedragswetenschappen betreden steeds nadrukkelijker de beleidsscene. Gedragsinzichten en nudging beloven beleid te verrijken en te versterken. Het begin van deze gedragswetenschappelijke omslag of behavioural turn laat men doorgaans samenvallen met de publicatie van het boek Nudge van Richard Thaler en Cass Sunstein in 2008. In dit artikel plaatsen we nudging in perspectief en argumenteren we dat het concept zowel een zegen als een vloek betekent, en zowel een katalysator als een rem is voor de bredere toepassing en verankering van gedragsinzichten in beleid. Ondanks het aantrekkelijke narratief botst nudging op functionele limieten en ethische bezwaren. Om de gedragswetenschappelijke, experimentele en evidence-based beleidsbeloften alsnog in te lossen, zien we een strategie van steeds verdere verbreding. Het programma van de Behavioural Insights-beweging op basis van vijf pijlers leek in eerste instantie een oplossing te bieden, maar kampt door een eendimensionale interpretatie met interne spanningen. De nog bredere en ambitieuzere Behavioural Public Policy-agenda biedt nieuwe perspectieven, maar moet op functioneel en ethisch vlak nog verder onderbouwd worden.


Pieter Raymaekers
Pieter Raymaekers is onderzoeker en vormingscoördinator bij het KU Leuven Instituut voor de Overheid. Zijn onderzoek focust op de toepassing van gedragsinzichten en nudging in beleid.

Marleen Brans
Marleen Brans is gewoon hoogleraar aan het KU Leuven Instituut voor de Overheid en schatbewaarder van de International Public Policy Association. Ze verricht voornamelijk onderzoek over de productie en consumptie van beleidsadvies.

    The vast majority of Dutch municipalities organize part of their activities on a smaller scale than those of the municipality as such: it is called intra-municipal organization. In this article an inventory is made of the existing knowledge about the effects of various forms of intra-municipal organization in the Netherlands. On the basis of recent research, this knowledge is supplemented and it is also made clear which forms of intra-municipal organization are currently used. An analysis is also made of what legal leeway Dutch municipalities have in this regard. A new and richer typology of intra-municipal organization is also being developed. Finally, the authors place the results of the research reported here in a broader perspective. In particular, they reflect on two presuppositions under many forms of intra-municipal organization, namely that activities are location specific and democracy must necessarily be of the ‘representative’ type. Its relevance for practitioners is that the article provides insight into the legal leeway for intra-municipal organization and into the design of intra-municipal organization. It also contains a reflection on the design of the intra-municipal organization.


Dr. Linze Schaap
Dr. L. Schaap was tot 1 augustus 2019 universitair hoofddocent aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg en is sindsdien directeur van de Noordelijke Rekenkamer.

Dr. Gert-Jan Leenknegt
Dr. G. Leenknegt is universitair hoofddocent constitutioneel recht aan de Tilburg Law School van de Universiteit van Tilburg.
Artikel

Access_open Sociaal werk in stadswijken waar problemen zich opstapelen

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 3 2019
Trefwoorden Residualisering, Stedelijk sociaal werk, Concentratie van sociale problematiek, Link work, Geuzenveld
Auteurs Dr. Saskia Welschen en Dr. Lex Veldboer
SamenvattingAuteursinformatie

    The impact of residualisation on social work has so far hardly been explored. Based on existing literature and recently started empirical research in Amsterdam we analyze several consequences. Residualisation refers to the process whereby urban social housing is strictly allocated to the lowest income groups. What does this concentration of disadvantaged households mean for the role of social workers? Firstly, for community workers residualisation mostly implies a renewed role as instigators of residents’ participation in urban renewal trajectories for social mix. Furthermore community activities are increasingly used to offer safe havens for new and old groups of residents and also to prevent expensive treatments for several residential groups. For social workers focusing on individual support or casework residualisation results in an increasingly complex caseload. Residualisation does not imply extra formation for social work, but rather extra attention for the effortful coproduction of welfare between formal and informal actors. Within this playing field, we distinguish link work as vital for both formal and informal social work. Link work is about establishing vertical and horizontal connections between different worlds, across sectoral, professional or trust gaps. We expect that in areas of residualisation successful urban social work is dependent on strong linking skills.


Dr. Saskia Welschen
Dr. Saskia Welschen is senior onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam en zelfstandig onderzoeker.

Dr. Lex Veldboer
Dr. Lex Veldboer is lector aan de Hogeschool van Amsterdam.
Article

Access_open What Is Left of the Radical Right?

The Economic Agenda of the Dutch Freedom Party 2006-2017

Tijdschrift Politics of the Low Countries, Aflevering 2 2019
Trefwoorden radical right-wing populist parties, economic policies, welfare chauvinism, populism, deserving poor
Auteurs Simon Otjes
SamenvattingAuteursinformatie

    This article examines the economic agenda of the Dutch Freedom Party. It finds that this party mixes left-wing and right-wing policy positions. This inconsistency can be understood through the group-based account of Ennser-Jedenastik (2016), which proposes that the welfare state agenda of radical right-wing populist parties can be understood in terms of populism, nativism and authoritarianism. Each of these elements is linked to a particular economic policy: economic nativism, which sees the economic interest of natives and foreigners as opposed; economic populism, which seeks to limit economic privileges for the elite; and economic authoritarianism, which sees the interests of deserving and undeserving poor as opposed. By using these different oppositions, radical right-wing populist parties can reconcile left-wing and right-wing positions.


Simon Otjes
Assistant professor of political science at Leiden University and researcher at the Documentation Centre Dutch Political Parties of Groningen University.
Thema-artikel ‘Uitgesproken Bestuurskunde’

Access_open Inleiding: een nieuwe bestuurskundige avant-garde

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2019
Auteurs Dr. Haiko van der Voort en Dr. Philip Marcel Karré

Dr. Haiko van der Voort

Dr. Philip Marcel Karré
Thema-artikel ‘Uitgesproken Bestuurskunde’

Samenwerken in de kenniseconomie

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2019
Trefwoorden knowledge economy, sharing knowledge, collaborative community, governance structures
Auteurs Prof. dr. Ferry Koster
Samenvatting

    For a long time, the three governance structures market, hierarchy, and community were regarded as separate entities. The market is based on the price mechanism, the authority mechanism is the basis of the hierarchy, and trust relations characterize the community. As the knowledge economy evolves, there is a shift in thinking about how these governance structures are related. Creating and sharing knowledge are key features of the knowledge economy. However, this knowledge is partly tacit and sharing knowledge is particularly useful among diverse organizations, which are two barriers for sharing of knowledge among organizations.
    A new stream of literature suggests that the ability of organizations to combine the three governance structures contributes to their capacity to share knowledge with other organizations. Based on this literature, this article shows what kinds of organizational forms are possible. Besides that, it offer empirical example of the conditions under which these organizational forms evolve as well as how they contribute to organizational innovation.


Prof. dr. Ferry Koster
Vrij

Van transitie naar transformatie van de jeugdhulp

Biedt de transactiekostentheorie aanknopingspunten voor meer kwaliteit, minder uitvoeringskosten en lagere administratieve lasten?

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 2 2019
Auteurs Drs. Nanko Boerma en Dr. Bert Bröcking
SamenvattingAuteursinformatie

    In the implementation of the Dutch Youth Act, since the so-called ‘transition’ of 2015 under the responsibility of the municipalities, there are three major problems: the municipalities are short of money, the implementation of youth aid is accompanied by high administrative burdens and there are serious quality concerns, especially where different care providers must work together for one client. This article deals with the possibilities of the economic transaction cost theory for realizing improvements through organizing more effective collaboration between municipalities and healthcare providers. Transactions are a ‘forgotten’ cost source. There are three sources of transaction costs: limited rationality, opportunistic behavior and ‘asset specificity.’ In this article the authors analyze twelve problems documented in the literature on youth care from this perspective. This creates a framework from which municipalities can tackle these problems in order to improve the quality of youth care, to keep costs under control and to reduce the administrative burden. In a number of sectors and large projects ‘linking zones’ appear to be a way to increase the trust between players in a chain, so that transaction costs fall. Where poor cooperation between chain partners in youth care is a major cause of the problems, municipalities can make significant gains by establishing linking zones with care providers contracted by them. This article outlines the method in a linking zone.


Drs. Nanko Boerma
Drs. N. Boerma is van huis uit politicoloog en is voorzitter/directeur van de stichting Transactieland, het kennisinstituut voor transactie-innovatie.

Dr. Bert Bröcking
Dr. B.C. Bröcking is adviseur op het terrein van de jeugdhulp. Hij schreef over de rollen van cliënt, hulpverlener en overheid in de jeugdhulp.

Ferry Koster
Ferry Koster is bijzonder hoogleraar Innovatieve samenwerking bij TIAS en hij is werkzaam als universitair hoofddocent bij de Erasmus Universiteit Rotterdam.

    In this feature authors discuss recent research findings that are of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Fabian Dekker
Fabian Dekker is lid van de redactie van Beleid en Maatschappij.
Artikel

Het managen van incidenten in het onderwijs

Praktische governance-lessen op basis van een vergelijkende case analyse

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2018
Trefwoorden education, near misses, culture, learning capacity
Auteurs drs. Peter Siep†, Dr. Dennis de Kool, Prof.dr. Victor Bekkers e.a.
Samenvatting

    Incidents in organizations are inevitable. Sometimes these incidents get out of hand and reach the newspapers. But there are also incidents that are addressed in a timely and effective manner and do not escalate to become serious failures. Based on six concrete ‘near misses’ within the education sector, we have investigated how appropriate actions can prevent serious omissions and which mechanisms play a role in this.


drs. Peter Siep†

Dr. Dennis de Kool

Prof.dr. Victor Bekkers

Prof.dr. Bram Steijn

Dr. Alex Straathof
Artikel

Uitdagingen voor bestuur en politiek op gemeenteniveau: het burgerperspectief

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 3 2017
Auteurs Dr. Jeroen van der Waal, Babs Broekema MSc en Dr. Eefje Steenvoorden
SamenvattingAuteursinformatie

    For the legitimacy and ability of governments it is crucial to have insight in the worries of citizens about society and politics. In the Netherlands these worries are at the national level systematically mapped by the Dutch Social and Cultural Planning Agency (SCP) through their Continuous Research Citizen Perspectives (COB) for almost ten years now. At the local level there is a lack of information about what worries citizens. Insight in locally experienced problems will probably become even more important in the coming years because of the recent decentralizations of national governmental tasks to the municipalities. This article investigates which problems citizens perceive in their municipalities based on an analysis of data from the Local Electoral Research (LKO). The authors find a number of striking differences with the problems that are perceived at the national level in the same period. The municipal issues citizens mention offer opportunities, but they also point to the limited impact force of the municipal level of government. All in all the research findings are indicative of a substantial added value of the LKO with respect to the already longer running COB.


Dr. Jeroen van der Waal
Dr. J. van der Waal is universitair hoofddocent politieke sociologie bij de vakgroep Sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Babs Broekema MSc
B. Broekema MSc is promovendus aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Aan dezelfde universiteit deed ze een master Bestuurskunde, Beleid en Politiek.

Dr. Eefje Steenvoorden
Dr. E.H. Steenvoorden is universitair docent politieke sociologie bij de vakgroep Sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Article

Burgemeester (m/v) in de Lage Landen

Zelfde job? Zelfde rol? Zelfde vragen?

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 3 2017
Trefwoorden mayoralty, mayors, Flanders, Netherlands, institutional change, selection procedure
Auteurs Niels Karsten, Koenraad De Ceuninck en Herwig Reynaert
SamenvattingAuteursinformatie

    This article compares the mayoralties of the Netherlands and Flanders, with a particular focus on the changes since 2010. The results show that the mayors of these two historically and culturally connected Low Countries form particularly homogeneous groups of people. This has not changed much over the last few years. The role and function of mayors in both Flanders and the Netherlands, however, have gradually changed substantially. In particular, both mayors’ responsibilities in the field of safety and security have increased. At the same time, the two mayoralties show considerable differences. The Flemish mayor has long been and still is a far more political figure than the Dutch mayor is. The Dutch mayoral office, however, is politicising, which has resulted in more debate about its role in local government than in Flanders. The comparison shows how the local political culture can strongly influence how public offices take shape.


Niels Karsten
Niels Karsten, MA, is als universitair docent verbonden aan de Tilburg School of Governance. Hij doet vooral onderzoek naar lokaal politiek-bestuurlijk leiderschap. Als promovendus deed hij onderzoek naar de verantwoording door burgemeesters en wethouders van controversiële beslissingen. Tussen 2013 en 2014 was hij projectleider van een uitgebreid empirisch onderzoek naar het Nederlandse burgemeestersambt, dat resulteerde in het boek Majesteitelijk & Magistratelijk. Sindsdien is hij betrokken geweest bij verschillende onderzoeken naar politieke ambtsdragers in binnen- en buitenland. Over het Nederlandse burgemeestersambt publiceerde hij onder andere in Bestuurswetenschappen, Lex Localis, Leadership en het Oxford Handbook of Political Leadership.

Koenraad De Ceuninck
Koenraad De Ceuninck is als docent verbonden aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij is lid van het Centrum voor Lokale Politiek. Zijn voornaamste onderzoeksdomeinen zijn schaal en lokale politiek, gemeentelijke fusies en hervormingen op lokaal niveau. Zijn doctoraatsonderzoek was een studie naar de politieke besluitvorming tijdens de gemeentelijke fusies in België in 1976. Hij publiceert rond meerdere onderwerpen met betrekking tot lokaal beleid en lokale politiek. Hij is betrokken bij het vak Actuele vraagstukken van de lokale politiek en is verantwoordelijk voor de stages binnen de opleiding politieke wetenschappen.

Herwig Reynaert
Herwig Reynaert is als gewoon hoogleraar verbonden aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent. Hij is voorzitter van het vakgebied Lokale en Regionale Politiek en voorzitter van het Centrum voor Lokale Politiek. Sinds 2009 is hij decaan van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen. Hij publiceerde als auteur en/of coauteur tientallen boeken, wetenschappelijke artikels en hoofdstukken in boeken. Zijn publicaties hebben vooral de lokale politiek als onderwerp. Tevens is hij organisator van zowel nationale als internationale congressen over (vergelijkende) lokale politiek. Hij doceert de vakken lokale politiek, actuele vraagstukken van de lokale politiek, interne Belgische politiek en Belgische binnenlandse politiek. Hij maakt deel uit van diverse wetenschappelijke redactieraden.
Artikel

Monitoring van sociale media: op weg naar een Brave New Democracy?

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 2 2017
Trefwoorden social media monitoring, democracy, responsiveness, privacy
Auteurs Dr. Arthur Edwards en Dr. Dennis de Kool
Samenvatting

    Social media monitoring is a topical and relevant phenomenon. It enables civil servants and politicians to gauge the sentiments voiced on social media, on the basis of which they are in a better position to take into account the wishes and needs of citizens. Social media monitoring is primarily used for rational and strategic purposes. In terms of democratic legitimacy, it may enhance the quality of the processes on the output side of the political system, i.e. authorities can be more responsive and can fine tune public policies. There also threats for the relation between citizens and government. When citizens communicate on networks they perceive as private, social media monitoring can be seen as an intrusion into their private sphere. This not only concerns individual privacy but also an interpersonal private sphere in terms of the right that people have to define a domain within which they can exchange experiences with peers. Transparency and accountability are therefore important conditions for the application of this instrument.


Dr. Arthur Edwards

Dr. Dennis de Kool

    The Dutch minister of Home Affairs, Ronald Plasterk, has resolved to obligate municipalities to set up an independent audit office. Other variants of the audit office function, in which counselors themselves are members of local audit offices or commissions, will be forbidden. The minister’s assumption is that an independent audit office will control the municipal government more effectively. The disappearance of counselors as member of audit offices (or commissions) may have implications for the impact of local audit reports. The supposed effect of the membership of counselors is that there will be better coordination between the local audit office (or commission) and the need for control of the municipality. In addition one might suppose that the presence of counselors in the audit office guarantees that the audit reports will receive enough attention in the municipal council. Both effects concern the impact of local audit investigation. In this article, the authors study the extent to which membership of counselors really contributes to the impact of local audit investigation on the basis of quantitative (a survey amongst secretaries of local audit offices) and qualitative (an explorative case study in a number of Dutch municipalities) research. The results show that the membership of counselors as such does not lead to a greater impact, but that a proper consultation is required between the audit office and the municipal council.


Mr. Paul Koster
Mr. B.P. Koster is jurist bij de gemeente Delfzijl en raadslid in de gemeente Bedum.

Mr. dr. Albertjan Tollenaar
Mr. dr. A. Tollenaar is universitair docent bestuursrecht en bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

    In recent decades, the Dutch labour market has become more flexible. Flexible labour contracts enable firms to adjust employment to a changing market environment and to competitive pressures. Almost without exception, academic studies on the drivers behind the use of flexible labour contracts at the company level, are motivated by competitive pressures. However, companies may be susceptible to institutional pressures as well. Based on a survey among more than 650 managers in the Netherlands, we conclude that firms are vulnerable to institutional (mimetic) forces. This finding has several implications for policy-making and labour flexibility research.


Fabian Dekker

Thibaut Renson
Thibaut Renson studeerde politieke wetenschappen in Gent, Aix-en-Provence en Londen. Hij is als assistent verbonden aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de UGent. Zijn onderzoeksinteresses liggen in burgerschap en politieke participatie. Hij werkt aan een doctoraat aan het Centrum voor Lokale Politiek, waarin hij het effect van deliberatieve democratie op sociaal leren in kaart brengt. In maart 2017 verschijnt het boek Wie is nog van de partij? Crisis en toekomst van partijleden in Vlaanderen bij Uitgeverij Acco, waarin hij meeschreef aan de hoofdstukken over participatie en democratie.
Artikel

Van project naar opgave

Samenwerking als motor van de planning van infrastructuur en ruimte

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2016
Trefwoorden planning, cooperation, challenge-oriented approach, infrastructure and spatial development
Auteurs Wim Leendertse, Jos Arts, Tim Busscher e.a.
Samenvatting

    Infrastructure and adjacent areas represent extensive social value. However, infrastructure and areas are still often developed sectoral and independent. In the Netherlands, national spatial policies strive for combining infrastructure and area as one integrated approach as this is expected to result in more spatial quality. Taking this perspective, this article discusses trendy concepts in current Dutch planning, such as: adaptive planning, public and private cooperation and challenge-oriented approaches (‘opgave-gericht werken’ which focuses less on realising a project but more on the current and future issues and challenges in an area). This article argues that these concepts are closely related. Adaptive planning defines the rules of the game and the playing field, within which cooperation may develop. Cooperation is a means for creating spatial quality in interaction within this playing field. After all, generated quality can be considered as a contribution to the specific objectives and interest of the various partners. A challenge-oriented approach is the process for generating spatial quality from synergies in combined infrastructure and spatial development. This article aims to explore the relationships between adaptive planning, public and private cooperation and challenge-oriented approaches and to provide starting points for further research and discussion.


Wim Leendertse

Jos Arts

Tim Busscher

Frits Verhees
Boekbespreking

Management in een vloeibare samenleving

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2016
Trefwoorden Liquid modernity, Neoliberalism, Management, Craftsmanship, Collaborative communities
Auteurs Robert Van Putten MA MSc
SamenvattingAuteursinformatie

    In this feature authors review recently published books on subjects of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Robert Van Putten MA MSc
Robert van Putten MA MSc is filosoof en bestuurskundige en werkzaam als promovendus en docent aan de afdeling Bestuurswetenschap & politicologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Research Note

Waarom zijn laagopgeleiden vaker tegen vrijhandel?

Drie verklaringen getoetst in Nederland

Tijdschrift Res Publica, Aflevering 4 2016
Auteurs Jeroen van der Waal en Willem de Koster
Auteursinformatie

Jeroen van der Waal
Jeroen van der Waal is universitair hoofddocent sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Veel van zijn onderzoek beoogt te verklaren hoe sociale stratificatie verbonden is met waardeoriëntaties, stemgedrag en gezondheidsverschillen in westerse landen.

Willem de Koster
Willem de Koster is universitair hoofddocent cultuursociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Veel van zijn onderzoek betreft de ontwikkeling, achtergronden en gevolgen van cultureel conflict en onbehagen in westerse landen.
Artikel

Robots en arbeid: technologisch determinisme revisited?

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2016
Trefwoorden Robots, technological determinism, organizational choice, new technology, technological unemployment
Auteurs Dr. Fabian Dekker
SamenvattingAuteursinformatie

    In today’s debate on the impact of new technology on employment, many fear that robots will substitute human labour. Due to increased exposure to market pressure and the decline in union power, the adoption of new technology at the workplace is perceived as an inevitable course in order to remain competitive. This rejects the basic principles behind organizational choice theory: the idea that technology is shaped by social agency. Analysis of qualitative data from 23 in-depth interviews in two sectors of the Dutch economy shows that the use of robotics at the workplace is far more limited than anticipated.


Dr. Fabian Dekker
Dr. Fabian Dekker is als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij doet onderzoek naar flexibilisering van werk, jeugdwerkloosheid en nieuwe technologie. Website: www.fabiandekker.nl.
Toont 1 - 20 van 37 gevonden teksten
« 1
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.