Zoekresultaat: 5 artikelen

x
Wel beschouwd

Turen naar besturen

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 2 2019
Auteurs Dr. Marlies Honingh
Auteursinformatie

Dr. Marlies Honingh
Dr. M.E. Honingh is werkzaam als universitair hoofddocent bij de afdeling Bestuurskunde van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Artikel

Het vernieuwde toezicht in het onderwijs

Hooggespannen verwachtingen van kwaliteitszorg, bestuurskracht en maatwerk

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2018
Trefwoorden Inspectorate of Education, Renewed customized work approach, Policy Theory, Effects, Supervision
Auteurs Dr. Marlies Honingh, Prof. dr Melanie Ehren en Dr. Cor van Montfort
Samenvatting

    This paper presents the policy theory of the Dutch Inspectorate of Education’s 2017 framework. The framework includes a set of indicators and working methods for the inspections of school boards which are expected to lead to improved quality and organizational learning of the schools and colleges within each board’s portfolio. Inspection feedback, quality assurance, stakeholder involvement and governance are the key mechanisms through which customized inspections are assumed to affect change. These customized inspections start from a set of legal requirements schools and colleges have to meet, but add inspections modules which are agreed on with each school board at the start of an inspection visit. As these inspections are currently being implemented, there is no evidence yet on the validity of these assumptions.


Dr. Marlies Honingh

Prof. dr Melanie Ehren

Dr. Cor van Montfort
Artikel

Kwaliteit als sleutel tot overheidsinterventie: een reflectie op de beleidsassumpties van autonomievergroting in het primair onderwijs

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2014
Trefwoorden primary education, organizational autonomy, autonomization
Auteurs Marlies Honingh en Sandra van Thiel
SamenvattingAuteursinformatie

    In the 1980s, the organizational autonomy of primary schools in the Netherlands was increased to improve the quality of education. Today, new restrictions are being imposed on this autonomy, again as a means to improve educational quality. This article discusses whether this change can be seen as a systemic change or rather a further streamlining of the policies started in the 1980s.


Marlies Honingh
Dr. M.E. Honingh is als universitair docent verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Sandra van Thiel
Prof. dr. S. van Thiel is hoogleraar Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Artikel

Onderwijstoezicht in een polycentrisch sturingsmodel

Dilemma's bij het vaststellen en verbeteren van de onderwijskwaliteit

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2012
Trefwoorden polycentric governance, education, regulation
Auteurs Marlies Honingh en Melanie Ehren
SamenvattingAuteursinformatie

    Over the last decade educational regulation has changed dramatically. Attempts to develop more cost-efficient regulation and to reduce the regulatory burden paralleled an increased focus on student achievement and sanctioning of failing schools. Additionally, the Inspectorate of Education holds school boards (instead of school principals) accountable for the quality development of their schools. Also, a change in legislation now requires schools to establish an internal supervisory board and improve their accountability to stakeholders.

    These changes greatly impact the role of the Dutch Education Inspectorate as they are placed in a polycentric, instead of a monocentric, steering context. This article discusses the new position and role of the Dutch Education Inspectorate and evaluates the extent to which the educational sector and the Inspectorate of Education meet the requirements of such a polycentric context.


Marlies Honingh
Dr M.E. Honingh is als universitair docent Bestuurskunde werkzaam aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Melanie Ehren
Dr M.C.M. Ehren is senior lecturer aan het Institute of Education van de University of London.
Artikel

Aansturen op zelfsturen in het onderwijs

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2007
Auteurs Marlies Honingh en Peter Karstanje
Auteursinformatie

Marlies Honingh
Drs Marlies Honingh is als assistent-in-opleiding verbonden aan de afdeling Pedagogische en Onderwijskundige Wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.

Peter Karstanje
Dr Peter Karstanje is als universitair docent werkzaam aan de afdeling Pedagogische en Onderwijskundige Wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en is directeur van de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO).
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.