Zoekresultaat: 5 artikelen

x
Dossier

Beter beschermd tegen biometrie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 4 2020
Auteurs Mr. Joost Gerritsen, Dr. mr. Jurriën Hamer, Linda Kool MSc MA e.a.
Auteursinformatie

Mr. Joost Gerritsen
Mr. Joost Gerritsen is advocaat bij Legal Beetle advocatuur.

Dr. mr. Jurriën Hamer
Dr. mr. Jurriën Hamer is onderzoeker bij het Rathenau Instituut.

Linda Kool MSc MA
Linda Kool MSc MA is themacoördinator bij het Rathenau Instituut.

Dr. ir. Petra Verhoef
Dr. ir. Petra Verhoef is themacoördinator bij het Rathenau Instituut.

Peter Marks

Lasse Gerrits
Dossier

Access_open Een eerlijke klusseneconomie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2018
Auteurs Magda Smink, Joost Gerritsen, Arnoud Van Waes e.a.
Auteursinformatie

Magda Smink
Magda Smink is onderzoeker aan het Rathenau Instituut.

Joost Gerritsen
Joost Gerritsen is advocaat bij Legal Beetle.

Arnoud Van Waes
Arnoud van Waes is promovendus aan de Universiteit Utrecht.

Melanie Peters
Melanie Peters is directeur van het Rathenau Instituut.

Rinie Van Est
Rinie van Est is themacoördinator Slimme samenleving bij het Rathenau Instituut en onderzoeker aan de TU Eindhoven
Artikel

Coördinatie in complexe systemen: het ontstaan van stuurloosheid in het Nederlandse spoorwegsysteem

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2015
Trefwoorden Dutch railway system, sensemaking, coordination, disruption management
Auteurs Danny Schipper, Joop Koppenjan en Lasse Gerrits
SamenvattingAuteursinformatie

    We are only fully aware of our dependency on large scale technical infrastructure systems when they fail to provide reliable services. Yet, at the same time we have witnessed the dismantling of the organizations providing these services due to privatization and liberalization policies. In this article we provide insight into the complexity of managing these now networked systems, consisting of several private and public organizations, by looking at the Dutch railway system. More specifically we analyze a case in which the decision to take several railway tracks and switches out of service resulted in a large scale disruption during rush hour in one of the busiest parts of the Netherlands. With the concept of sensemaking we show that the different actors involved were unable to create a common understanding of the situation to enable coordinated action.


Danny Schipper
D. Schipper is verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde, Erasmus Universiteit Rotterdam.

Joop Koppenjan
J.F.M. Koppenjan is verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde, Erasmus Universiteit Rotterdam.

Lasse Gerrits
L. Gerrits is verbonden aan de vakgroep Politieke Wetenschappen, Otto-Friedrich- Universiteit Bamberg, Duitsland.
Artikel

Vastgeklonken aan de Fyra

Een pad-afhankelijkheidsanalyse van de onvermijdelijke keuze voor de falende flitstrein

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 1 2014
Trefwoorden complex decision-making, high-speed railways, megaprojects, path-dependency
Auteurs Lasse Gerrits en Peter Marks
SamenvattingAuteursinformatie

    In the spring of 2013, the Dutch railway operator, High Speed Alliance, cancelled the acceptance procedures for V250 high-speed train sets they ordered from Italian manufacturer AnsaldoBreda after numerous problems with the build quality and safety systems. It is the latest chapter in a series of failed attempts to build and run a high-speed railway link between Amsterdam and Paris. Inevitably, the question of who was responsible for the decision to order the V250 has become prominent. We study 20 years of public decision-making by analysing the content of over 1,200 documents. Using David’s and Arthur’s theory of path-dependency, we conclude that all the decisions that were taken during those two decades created a situation in which the choice for the V250 was nothing more than an inevitable gamble. It can therefore be concluded that all parties involved, from the railway operator to Parliament, have contributed to the current failure.


Lasse Gerrits
Dr. L.M. Gerrits is als universitair hoofddocent verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Peter Marks
Dr. P.K. Marks is als universitair docent verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.