Zoekresultaat: 135 artikelen

x

    In maart 2020 verscheen het boek Beleidsevaluatie in theorie en praktijk van Peter van der Knaap, Valérie Pattyn en Dick Hanemaayer. Joost Fledderus bespreekt de inhoud van het boek en geeft aan welke meerwaarde het biedt voor (aankomende) beleidsonderzoekers.


Joost Fledderus
Joost Fledderus is senior adviseur Onderzoek & Statistiek bij de gemeente Arnhem en is redactielid van Beleidsonderzoek Online.
Artikel

Het spel en de knikkers: ervaren rechtvaardigheid in vier lokale participatieprocessen

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 2 2020
Auteurs Drs. Christine Bleijenberg, Dr. Reint Jan Renes, Prof. dr. Noëlle Aarts e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Designing and implementing participation processes that are perceived as meaningful by both municipalities and citizens requires insight into the assessment by participants. In this study the theory of experienced procedural justice is applied in the context of citizen participation. To gain insight into the importance of the outcome and the course of the process in the assessment by participants, the authors have used survey research to collect data from four different participation processes in a Dutch municipality (Delft). The results of this explorative study show that the respondents rate the participation processes in which they have participated as reasonably fair. There is a fair process effect when respondents experienced the process as fair and their confidence in the municipality increases, even if the outcome is unfavourable for them. For practitioners, this study shows that the dimensions of procedural justice, namely respect, having a voice and explanation, are guiding principles for the design and implementation of participation processes. There is still much to be achieved, especially when it comes to being given an explanation, so information about the decision-making process and accountability for the substantive choices that have been made. Finally, regular evaluation research is needed to set up participation processes that tie in with what participants think is important.


Drs. Christine Bleijenberg
Drs. C. Bleijenberg is als onderzoeker en docent verbonden aan het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein van de Hogeschool Utrecht en als promovendus aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Dr. Reint Jan Renes
Dr. R.J. Renes is lector Psychologie voor een Duurzame Stad aan het Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie van de Hogeschool van Amsterdam.

Prof. dr. Noëlle Aarts
Prof. dr. M.N.C. Aarts is hoogleraar Socio-Ecologische Interacties aan het Instituut for Science in Society (ISiS) van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Jonas Moons MSc
J. Moons MSc is als onderzoeker en docent verbonden aan het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein van de Hogeschool Utrecht.
Artikel

Naoorlogs universalisme in het huidige socialezekerheidsdebat

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2020
Trefwoorden Social security system, welfare state, Universalism, public advisory agencies, working poor
Auteurs Dr. Barbara Brink en Prof. dr. Gijsbert Vonk
SamenvattingAuteursinformatie

    The Western European social security systems are founded on the need to offer universal social protection, as was for example advocated in the Beveridge report of 1942. The universalistic endeavour has led to the development of the all-embracing welfare states of today, but already for many decades dissatisfaction with the direction of the welfare state has led to a diversion of the universalistic pretention. In the current debate, universalism seems to be on the rise again. The Dutch think tanks CPB, WRR and SCP increasingly pay attention to the divide that is becoming manifest between those with better chances in the society and who are left behind. The think tanks have all formulated policy options in order to address this divide by offering better social security protection for excluded groups. In this article we discuss whether the options presented fall back upon the post-war notion of universality.


Dr. Barbara Brink
Dr. Barbara Brink is postdoc onderzoeker socialezekerheidsbeleid bij de Rijksuniversiteit Groningen

Prof. dr. Gijsbert Vonk
Prof. dr. Gijsbert Vonk is hoogleraar socialezekerheidsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen.

    In this feature authors discuss recent research findings that are of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Fabian Dekker
Fabian Dekker is redactielid van Beleid en Maatschappij.
Dossier

Access_open Naar nieuwe scheidslijnen op de Nederlandse arbeidsmarkt? Een pleidooi voor uitvoerbaarheid van beleid

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 2 2020
Trefwoorden Labour market, Dividing lines, Policy feasibility, Participation Act, Sustainable employability
Auteurs Dr. ir. Maroesjka Versantvoort en Prof. dr. Kim Putters
SamenvattingAuteursinformatie

    Recent developments on the Dutch labour market raise questions about the emergence of new social dividing lines. In this paper we discuss two cases. Both address labour market disadvantages which can easily deepen and sharpen with unchanged policies. The first case shows that there are groups that are less able to respond to the defined trends in the labour market due to a lack of education or disabilities. In the second case we focus on the question of sustainable employability as such that creates dividing lines. A first conclusion from our contribution is that a thorough analysis of existing dividing lines in the labour market is crucial for effective policy, but that knowledge about deepening old and creating new dividing lines is at least as relevant. A second conclusion is that the outlined assumptions in policies around self-reliance of, for example, people with a disability or the possibilities of employers to realize sheltered work and to focus on retraining, for example outside working hours, are not always realistic. Much more will have to be done to match the real possibilities of people and organizations to achieve this. Financial, but also organizational and personal. The motivations and behaviors of employees, employers and educational authorities appear to be very relevant explanatory factors in practice, which are often not sufficiently taken into account. Recent experiences with the Participation Act and lifelong learning show us that. More interaction is needed in the coming years between research, policy and the practice of the labour market.


Dr. ir. Maroesjka Versantvoort
Dr. ir. Maroesjka Versantvoort is verbonden aan het Sociaal en Cultureel Planbureau als programmaleider ‘Dynamiek op de arbeidsmarkt’.

Prof. dr. Kim Putters
Prof. dr. Kim Putters is directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

    Naar aanleiding van 25 jaar Vereniging voor Beleidsonderzoek staat dit artikel stil bij de rol van beleidsonderzoek. Het belang daarvan wordt nogal eens onderschat – zowel door beleidsmakers als onderzoekers zelf. Vanuit een wat breder perspectief bezien blijkt het voor de huidige samenleving – getypeerd als ‘een pragmacratie’ – echter een onmisbare functie te vervullen. Beleid en praktijk zijn vaak indirect gebaseerd op wetenschappelijke concepten, onderzoeksresultaten en toekomstverkenningen. Vooral de sociale wetenschappen maken zichtbaar wat mogelijk is, en beleidsonderzoek doet dat dan ook nog eens op een tijdige, oplossingsgerichte manier. Daarbij zijn er verschillende manieren om impact te hebben, waarbij de beleidsonderzoeker moet vasthouden aan zijn onafhankelijkheid en controleerbaarheid.
    Dit artikel is een uitwerking van de lezing van Hans Boutellier op het VBO-congres op 7 november 2019 en is gebaseerd op het gelijknamige hoofdstuk uit Het seculiere experiment: Over westerse waarden in radicale tijden (herziene versie, 2019). Zie ook het essay van Peter van Hoesel, Beleidsonderzoek in de periode 1970-1995, Beleidsonderzoek Online februari 2020.


Hans Boutellier
Hans Boutellier is wetenschappelijk adviseur van het Verwey-Jonker Instituut, alsmede bijzonder hoogleraar Polarisatie en veerkracht aan de VU Amsterdam.
Reflectie & debat

Overheid en individu in een lege polder

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2020
Auteurs Albert Jan Kruiter

Albert Jan Kruiter

Dr. Fabian Dekker
Dr. Fabian Dekker is lid van de redactie van Beleid en Maatschappij.

Dr. Nanke Verloo
Dr. Nanke Verloo is onderzoeker en docent aan de Universiteit van Amsterdam en lid van de redactie van Beleid en Maatschappij.

Dr. Tamara Metze
Dr. Tamara Metze is voorzitter van de redactie van Beleid en Maatschappij.

    Beleidsonderzoek is een vak dat in de afgelopen vijftig jaar geleidelijk is ontwikkeld tot een echte professie. In dit essay wordt de eerste helft van deze periode beschreven en op diverse punten vergeleken met de huidige situatie. De terugblik bestaat uit drie onderdelen: professionalisering; relatie met opdrachtgevers; ambachtelijke aspecten.


Peter van Hoesel
Peter van Hoesel is emeritus hoogleraar toegepast beleidsonderzoek bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij was gedurende zijn gehele loopbaan actief als beleidsonderzoeker bij meerdere onderzoeksbureaus. Hij geeft regelmatig adviezen ten behoeve van beleidsevaluaties bij enkele ministeries. Hij is auteur en redacteur van diverse boeken over beleidsonderzoek.

    Q-methodologie is een nog relatief onbekende onderzoeksmethode, met veel potentieel voor beleidsonderzoek en -analyse. De benaderingen, doelen en onderzoeksvragen in verschillende toepassingen lopen uiteen, maar vertonen ook duidelijke overeenkomsten. In dit artikel beschrijven we de belangrijkste theoretische en analytische bouwstenen van de methode, en een praktijkgericht 10-stappenplan waarmee men snel zelf aan de slag kan met Q-methodologie. Op basis van een aantal toepassingen van Q-methodologie in Nederland en Vlaanderen laat dit artikel op inzichtelijke wijze zien wat Q-methodologie toevoegt aan de toolbox van beleidsonderzoekers. Naast de theoretische achtergrond van de methode biedt deze bijdrage een praktisch stappenplan voor het gebruik van de methode in de praktijk.


Ellen Minkman
Ellen Minkman is werkzaam aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Astrid Molenveld
Astrid Molenveld is verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit Antwerpen.
Thema-artikel

Access_open Positieve bestuurskunde

Naar een robuust positief perspectief op de overheid

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2019
Trefwoorden Positive Public Administration, successful public governance, research agenda, societal relevance
Auteurs Scott Douglas DPhil, Prof. dr. Trui Steen en Prof. dr. Zeger van der Wal
Samenvatting

    Citizens and scholars excel in identifying and analysing government failure. It is important indeed to understand public sector, but while governments in the Low Countries are doing well on average and very well from an internationally perspective, most attention is focused on the errors and mishaps. This article argues for a robust positive perspective on the public sector as a complement to existing research. From a scientific perspective, public administration must set itself the ambition to connect and aggregate existing positive insights even better. From a social perspective, the discipline must prevent the gap from being filled by a wholesale rejection of democratic government or the use of unproven miracle cures. This article elaborates the starting points for Positive Public Administration, arguing that this perspective should be comprehensive, context related, inter-subjective, learning-oriented, and robustly scientific in nature. The article also introduces the other contributions in this special issue, which together give an initial interpretation of positive public administration.


Scott Douglas DPhil

Prof. dr. Trui Steen

Prof. dr. Zeger van der Wal
Thema-artikel

Positieve beleidsevaluatie: hoe evaluatieonderzoek kan bijdragen aan beter beleid

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2019
Trefwoorden positive public administration, positive evaluation, positive psychology, success, policy oriented learning
Auteurs Dr. Peter van der Knaap en Dr. Rudi Turksema
Samenvatting

    New insights from the field of positive psychology led to the insight that people learn more effectively from positive feedback. Policy evaluation aims to improve public policy programmes through contributing to both accountability and learning. This ambiguous ambition has contributed to a considerable body of research into the impact of policy evaluation. Too often the conclusion is that the outcomes of policy evaluations – which are often negative by nature – are sparsely used by policy makers. This has led to series of improvements in the way we carry out evaluations. First through technical improvements and then by more responsive approaches. Both have not led to the desired breakthrough. Building on a number of positive evaluation studies, we advance a more positive approach in policy evaluation. Focussing on the successes in policy programmes rather than on its failures may contribute to evaluation impact. Consequently, we think a more positive, appreciative approach and using data to find success in policy making is necessary for policy evaluators to be more effective. This article presents practical examples of positive policy evaluations and successful use of data in the domain of policy evaluation.


Dr. Peter van der Knaap

Dr. Rudi Turksema

    Maar liefst drie onderzoekscommissies brachten een rapport uit over de vermeende politieke beïnvloeding en sturing van onderzoek op het WODC van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Maar uit het rapport van de commissie-Hertogh, die de kwestie in een breder perspectief moest plaatsen, komt geen eenduidig beeld naar voren van de ernst, omvang en oorzaken van de problematiek. Deze commissie verzuimt om een grondige analyse te maken van de achtergronden van de kwestie. Ook de methodologie van het onderzoek van de commissie-Hertogh rammelt, op zijn zachtst gezegd. En de aanbevelingen van deze commissie gaan voorbij aan het belang van interactie tussen beleidsmakers en onderzoekers. Het rapport voldoet niet aan de kwaliteitseisen die je aan beleidsonderzoek kunt stellen. Dat is spijtig: de WODC-affaire had beter onderzoek verdiend.


Lennart de Ruig
Lennart de Ruig is mede-eigenaar en onderzoeker bij bureau De Beleidsonderzoekers. Hij voert beleidsgericht onderzoek uit naar sociaaleconomische vraagstukken.
Serie

Ambitieuze en ambivalente vernieuwing van de lokale democratie in Nederland

Tijdschrift Bestuurs­wetenschappen, Aflevering 2 2019
Auteurs Dr. Linze Schaap, Prof. dr. Frank Hendriks, Dr. Niels Karsten MA e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article in the series on the local democratic audit, the authors argue that municipal democracy in the Netherlands has become a multiple democracy. Within the formal framework of representative democracy, numerous democratic arrangements have emerged that may be referred to as participatory, direct and also what the authors call ‘do-democracy’. Additions to representative democracy did not come without reason: representative democracy is not a perfect system, either in theory or in practice. Efforts have been made to improve the functioning of representative democracy in a number of ways. Three of these are discussed in this article. The authors note that these three reforms do not solve the problems in representative democracy. So the Dutch municipalities have started looking for additions to representative democracy. In this article various forms of participatory, do-it-yourself and direct democracy are discussed. Many effects of these reforms are still unknown and knowledge about them has crumbled, but one conclusion can be drawn: people with a low education are not inclined to take part, even with arrangements that are easily accessible. Striving for a more vital local democracy seems meaningful; the authors formulate a number of ways of thinking about this.


Dr. Linze Schaap
Dr. L. Schaap is universitair hoofddocent aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg.

Prof. dr. Frank Hendriks
Prof. dr. F. Hendriks is hoogleraar bestuurskunde aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg.

Dr. Niels Karsten MA
Dr. N. Karsten MA is universitair docent aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg.

Dr. Julien van Ostaaijen
Dr. J.J.C. van Ostaaijen is universitair docent aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg en voorzitter van de Rekenkamercommissie in de gemeente Zundert.

Charlotte Wagenaar MSc.
C.C.L. Wagenaar MSc is onderzoeker bij de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur van de Universiteit van Tilburg.
Artikel

Migratie en werk: over achterstand én verbetering

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2019
Trefwoorden Migration, Employment, Mobility, Immigrants, Editorial
Auteurs Dr. Fabian Dekker en Prof. dr. Leo Lucassen
SamenvattingAuteursinformatie

    This editorial offers an introduction to the special issue on migration and employment.


Dr. Fabian Dekker
Dr. Fabian Dekker is redacteur van Beleid en Maatschappij.

Prof. dr. Leo Lucassen
Prof. dr. Leo Lucassen is directeur onderzoek van het Internationaal Instituut van Sociale Geschiedenis (IISG) en hoogleraar globale arbeids- en migratiegeschiedenis aan de Universiteit Leiden.
Artikel

Leren en werken voor vluchtelingen: beleid en interventies in drie grote gemeenten.

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2019
Trefwoorden Refugees, Asylum seekers, Labour market integration, Participation, Local integration policies
Auteurs Dr. Jeanine Klaver, Prof. dr. Jaco Dagevos, Dr. Rianne Dekker e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Municipalities have increasingly adjusted their policies in order to better respond to the problematic social and economic participation of permit holders. The core elements within the chosen policies seem to consist of an early activation, combining language and professional training, and providing customization in the support of these newcomers. In this article, this policy change has been studied in the municipalities of Amsterdam, Rotterdam and Utrecht. It becomes clear that a more successful approach only succeeds when permit holders are offered additional and tailored support. For all three municipalities, this means that more permit holders are reached by the available support measures and that local policy makers can better respond to individual needs and possibilities. In addition, these municipalities pay more attention for sustainable labour market participation. At the same time, it is evident that no rapid successes are being made with this new course. In particular, more vulnerable permit holders, including those with low levels of education and women, are not always reached by municipalities. We also see that many of these newcomers must be supported for a long time, even if after have found a place on the labour market. Therefore, evidence suggests that without additional measures there is a good chance that the perspective on social and economic participation for many permit holders in the Netherlands will be extremely limited.


Dr. Jeanine Klaver
Dr. Jeanine Klaver werkt bij Regioplan Beleidsonderzoek.

Prof. dr. Jaco Dagevos
Prof. dr. Jaco Dagevos werkt bij de Erasmus Universiteit Rotterdam en het Sociaal en Cultureel Planbureau.

Dr. Rianne Dekker
Dr. Rianne Dekker werkt bij de Universiteit Utrecht.

Dr. Karin Geuijen
Dr. Karin Geuijen werkt bij de Universiteit Utrecht.

Dr. Arend Odé
Dr. Arend Odé werkt bij Regioplan Beleidsonderzoek.

    In Nederland komen tal van wicked problems (WP) voor. Ze worden ook wel aangeduid als weerbarstige problemen. Kenmerkend is het unieke karakter, het feit dat kennis over probleemaspecten beperkt is en verschillende perspectieven op een probleem en meerdere waardenoriëntaties een rol spelen. Naast cognitieve en normatieve complexiteit bestaat er ook nog sociale complexiteit. WPs zoals voetbalvandalisme spelen zich af in een beleidsnetwerk met tal van elkaar afhankelijke actoren. Kennis, preferenties, handelingsvermogen en middelen blijken gespreid en niet in de hand van één actor. Om toch tot een bevredigend resultaat te komen moeten de actoren gezamenlijk optrekken. Daarom is interorganisationeel netwerkmanagement en deliberatie met burgers een wenselijke responsestrategie. Bij WPs zijn actoren dus tot elkaar veroordeeld. Centralistische besluitvorming werkt niet. Een centrale actor kan overigens nog wel een rol vervullen als initiator, facilitator of regisseur van overleg en discussie; als arbiter bij botsende perspectieven; of beslisser na netwerkberaad en inbreng van burgers.


Arno Korsten
Arno Korsten is emeritus hoogleraar Bestuurskunde aan de Open Universiteit en aan de Universiteit Maastricht.
Artikel

Hoe wethouders hun eigen gezag waarnemen

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 3 2018
Trefwoorden Authority, Aldermen, Mayors, Self-report, Local government
Auteurs Corné van der Meulen MSc, Drs. Thijs Jansen en Dr. Niels Karsten MA
Samenvatting

    Over the last four years, one in five Dutch aldermen was forced to step down involuntarily. Drawing on a survey among the 2018 population of these local political-executives, the article evaluates office holders’ self-perceived authority in four authorizing environments, that is the municipal council, the municipal board, among civil servants, and among citizens. The results show that, contrary to the authority-crisis thesis, Dutch aldermen perceive quite a high level of authority overall. Current office holders name trustworthiness as their main source of authority, followed by their personal style in executing their tasks and their moral leadership. This finding illustrates the individualization of contemporary authority at the expense of institutional and positional sources of authority.


Corné van der Meulen MSc

Drs. Thijs Jansen

Dr. Niels Karsten MA
Toont 1 - 20 van 135 gevonden teksten
« 1 3 4 5 6 7
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.