Zoekresultaat: 8 artikelen

x
Artikel

Waarden borgen, praktijken innoveren

Hoe pilots bijdragen aan een andere kijk op waterveiligheid

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 4 2016
Trefwoorden Flood Risk Management, Pilot, Learning evaluation, Path dependency, Policy innovation
Auteurs Prof. dr. Arwin van Buuren en Gerald Jan Ellen Msc.
Samenvatting

    In The Netherlands an innovative water safety policy is under development: multi-layered safety. This innovation is a move from a preventive approach (levees) towards a risk approach. Mitigation of consequences for spatial measures and disaster management too are considered in reducing flood risks. The theory of path dependence teaches us that many technical, financial and institutional factors keep the current policy system in its equilibrium. This complicates policy innovations. This article contains a case study that explains how pilots contribute to a process of policy innovation. It concludes that enshrining results in the ‘home organizations’ and synchronizing pilots with running policy processes is essential. The pilots also show that policy renewal concerns a process of ‘muddling through intelligently’.


Prof. dr. Arwin van Buuren

Gerald Jan Ellen Msc.
Artikel

Watergovernance: het belang van ‘op tijd’ samenwerken

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2013
Trefwoorden cooperation, time, water governance, management
Auteurs Dr. Jasper Eshuis en Dr. Arwin van Buuren
SamenvattingAuteursinformatie

    The factor time is an often neglected issue in the literature on network governance. In this article we analyze the differences in perceptions on time between actors involved in water governance and describe the managerial interventions aimed at synchronizing time horizons, managing the available amount of time and the tempo of the governance process. Two case studies of governance processes in the district of Water Board Delfland are included to provide insight in the question how the factor time influences the governance processes and how aspects of time are managed. The case studies show that different perceptions of time may cause tensions in collaborative relationships, and even cause the end of collaborations. This underscores the importance of time-sensitive governance.


Dr. Jasper Eshuis
Dr. Jasper Eshuis is universitair docent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, eshuis@fsw.eur.nl.

Dr. Arwin van Buuren
Dr. Arwin van Buuren is universitair hoofddocent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

De governance van klimaatadaptatie

Naar een legitieme balans tussen daadkracht en draagvlak

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2010
Auteurs Arwin van Buuren en Geert Teisman
SamenvattingAuteursinformatie

    The problem of climate change is high on the various political-administrative agendas, both national and international. At the same time the problem is full of uncertainties and controversies. Adaptation to climate change asks for adjustments in our spatial planning, but can also necessitate changes in the distribution of public and private responsibilities. A crucial question is how the legitimacy of adaptation measures can be organized in a context surrounded with uncertainties, controversies and conflicting interests. In this paper we introduce the central theme of this special issue and the various contributions.


Arwin van Buuren
Dr. M.W. van Buuren is universitair docent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Correspondentiegegevens: Dr. M.W. van Buuren Erasmus Universiteit Rotterdam Vakgroep Bestuurskunde Postbus 1738, Kamer M8-31 3000 DR Rotterdam vanbuuren@fsw.eur.nl

Geert Teisman
Prof. dr. ing. G.R. Teisman is hoogleraar bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Inleiding: Klimaatbestendigheid als ruimtelijke en maatschappelijke opgave

Bouwstenen voor legitieme adaptatiestrategieën

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2010
Auteurs Arwin van Buuren, Peter Driessen en Geert Teisman
SamenvattingAuteursinformatie

    The problem of climate change is high on the various political-administrative agendas, both national and international. At the same time the problem is full of uncertainties and controversies. Adaptation to climate change asks for adjustments in our spatial planning, but can also necessitate changes in the distribution of public and private responsibilities. A crucial question is how the legitimacy of adaptation measures can be organized in a context surrounded with uncertainties, controversies and conflicting interests. In this paper we introduce the central theme of this special issue and the various contributions.


Arwin van Buuren
Dr. M.W. van Buuren is universitair docent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Correspondentiegegevens: Dr. M.W. van Buuren Erasmus Universiteit Rotterdam Vakgroep Bestuurskunde Postbus 1738, Kamer M8-31 3000 DR Rotterdam vanbuuren@fsw.eur.nl

Peter Driessen
Prof. dr. P.P.J. Driessen is hoogleraar milieuwetenschappen aan de Universiteit Utrecht.

Geert Teisman
Prof. dr. ing. G.R. Teisman is hoogleraar bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
Artikel

Slot: Klimaatbestendigheid: tussen ordening en adaptiviteit

Een kritische slotbeschouwing over de legitimiteit van klimaatadaptatie

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2010
Auteurs Arwin van Buuren, Peter Driessen en Geert Teisman
SamenvattingAuteursinformatie

    The problem of climate change is high on the various political-administrative agendas, both national and international. At the same time the problem is full of uncertainties and controversies. Adaptation to climate change asks for adjustments in our spatial planning, but can also necessitate changes in the distribution of public and private responsibilities. A crucial question is how the legitimacy of adaptation measures can be organized in a context surrounded with uncertainties, controversies and conflicting interests. In this paper we introduce the central theme of this special issue and the various contributions.


Arwin van Buuren
Dr. M.W. van Buuren is universitair docent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Correspondentiegegevens: Dr. M.W. van Buuren Erasmus Universiteit Rotterdam Vakgroep Bestuurskunde Postbus 1738, Kamer M8-31 3000 DR Rotterdam vanbuuren@fsw.eur.nl

Peter Driessen
Dr. M.W. van Buuren is universitair docent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Prof. dr. P.P.J. Driessen is hoogleraar milieuwetenschappen aan de Universiteit Utrecht.

Geert Teisman
Prof. dr. ing. G.R. Teisman is hoogleraar bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
Artikel

Klimaatverandering en waterveiligheid, tussen ernst en enthousiasme

De discursieve framing van bedreigingen en kansen

Tijdschrift Beleid en Maatschappij, Aflevering 1 2010
Auteurs Arwin van Buuren en Jeroen Warner
SamenvattingAuteursinformatie

Arwin van Buuren
Dr. M.W. van Buuren is universitair docent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Correspondentiegegevens: Dr. M.W. van Buuren Erasmus Universiteit Rotterdam Vakgroep Bestuurskunde Postbus 1738, Kamer M8-31 3000 DR Rotterdam vanbuuren@fsw.eur.nl

Jeroen Warner
Dr. J. Warner is universitair docent rampenstudies aan de Wageningen Universiteit en senior wetenschappelijk onderzoeker bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Arwin van Buuren
Dr Arwin van Buuren is universitair docent en werkzaam bij de Erasmus Universiteit Rotterdam, bij de Capaciteitsgroep Bestuurskunde.
Artikel

Evalueren als leerproces

Een nadere kennismaking met de ‘lerende evaluatie’

Tijdschrift Bestuurskunde, Aflevering 6 2005
Auteurs Jurian Edelenbos en Arwin van Buuren
SamenvattingAuteursinformatie

    Evaluatiestudies zijn in het openbaar bestuur aan de orde van de dag. Ze zijn er in alle soorten en maten. Recent wordt nagedacht over ‘lerende’ evaluaties: evaluatiestudies waarbij de nadruk niet zozeer wordt gelegd op het inventariseren van successen en mislukkingen, maar waarbij het vooral gaat om het gezamenlijk door evaluatoren en geëvalueerde te komen tot verbeteringen van het betreffende project. Beoordelen is een element van deze evaluatie, maar daarnaast gaat het er vooral ook om een leerproces te organiseren. Deze evaluatiemethode stelt uiteenlopende eisen aan evaluatoren en genereert veel rolconflicten voor hen. Genoeg reden om bij dit fenomeen stil te staan. Dit artikel wil in de eerste plaats licht werpen op de plaats van de lerende evaluatie te midden van de stortvloed aan wetenschappelijk onderzoek naar evaluatiestudies. Aan de hand van een analyse van een door onszelf uitgevoerd lerend evaluatieproject komen wij tot een nadere plaatsbepaling van de lerende evaluatie. Onze ervaringen kunnen de theorievorming rond de lerende evaluatie, maar ook de praktijk van dergelijke evaluatiestudies verder brengen.


Jurian Edelenbos
Dr. J. Edelenbos en drs. M.W. van Buuren zijn werkzaam bij het Centrum voor Publiek Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Arwin van Buuren
Dr. J. Edelenbos en drs. M.W. van Buuren zijn werkzaam bij het Centrum voor Publiek Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.