Beleid en Maatschappij

Article

Het verband tussen publiek belang en ontwerp bij het internet der dingen

Trefwoorden public economics, big data, Privacy, industrial design, agency theory
Auteurs Prof. dr. Frank Den Butter en Ir. Gijs Den Butter
Auteursinformatie

254341 Prof. dr. Frank Den Butter
Prof. dr. Frank den Butter is hoogleraar algemene economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

254344 Ir. Gijs Den Butter
Ir. Gijs den Butter is MSc ‘Strategic Product Design’ aan de Technische Universiteit Delft en CEO van Adjuvo Motion, een start-up bij YesDelft! die een robotische brace voor revalidatie op de markt brengt.
  • Samenvatting

      The Internet of Things generates a wealth of data (big data) about personal behaviour, which can be used for marketing purposes. It brings about both benefits and costs in terms of societal welfare. Various forms of government intervention are needed to safeguard the public interests associated with these welfare effects. These public interest relate, on the one hand, to public availability of data and information, to repairing informational asymmetries, and on the other hand to providing personal security and privacy protection. This article discusses, from the perspective of the principal/agent approach to regulation, how the design of applications and systems in the Internet of Things can best be shaped. The example of the smart thermostat Toon® of the Dutch energy provider Eneco shows how an intensive collaboration between designers and software engineers may contribute to both proper data protection and to provide an incentive to save energy.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.