-
Samenvatting
The Internet of Things generates a wealth of data (big data) about personal behaviour, which can be used for marketing purposes. It brings about both benefits and costs in terms of societal welfare. Various forms of government intervention are needed to safeguard the public interests associated with these welfare effects. These public interest relate, on the one hand, to public availability of data and information, to repairing informational asymmetries, and on the other hand to providing personal security and privacy protection. This article discusses, from the perspective of the principal/agent approach to regulation, how the design of applications and systems in the Internet of Things can best be shaped. The example of the smart thermostat Toon® of the Dutch energy provider Eneco shows how an intensive collaboration between designers and software engineers may contribute to both proper data protection and to provide an incentive to save energy.
Beleid en Maatschappij |
|
Article | Het verband tussen publiek belang en ontwerp bij het internet der dingen |
Trefwoorden | public economics, big data, Privacy, industrial design, agency theory |
Auteurs | Prof. dr. Frank Den Butter en Ir. Gijs Den Butter |
DOI | 10.5553/BenM/138900692016043001004 |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.