Beleid en Maatschappij

Article

Wat is het effect van transparante toezichthouders op het vertrouwen van de burger? Een experimentele studie.

Trefwoorden Trust, Transparency, Regulator, Randomised control trial, Experiment
Auteurs Prof. mr. dr. Femke de Vries, Dr. Wilte Zijlstra en Dr. Stephan Grimmelikhuijsen
DOI
Auteursinformatie

Prof. mr. dr. Femke de Vries
Prof. mr. dr. Femke de Vries is bijzonder hoogleraar toezicht aan de faculteit Rechtsgeleerdheid, Universiteit van Groningen, en bestuurslid bij de Autoriteit Financiële Markten.

Dr. Wilte Zijlstra
Dr. Wilte Zijlstra is toezichthouder Expertisecentrum Consumentengedrag, Autoriteit Financiële Markten.

Dr. Stephan Grimmelikhuijsen
Dr. Stephan Grimmelikhuijsen is universitair docent aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap, Universiteit Utrecht.
  • Samenvatting

      Transparency is said to be paramount for citizen’s trust in (semi-)governmental organizations, such as regulators and supervisory bodies, yet there is little empirical research in this area.
      In an experiment we investigated the effect of different forms of transparency on citizen trust in a Dutch financial regulator. Our measure of trust consisted of three components: Competence, Benevolence and Integrity. Two types of transparency were used (rationale transparency and process transparency) in three different scenarios, one positive for the regulator and two negative.
      Transparency, and especially when focused on the ‘why’ (rationale) led to slightly more trust by citizens. This effect was most pronounced in the Competence-component of our trust-measure. Interestingly, even being transparent about negative news – i.e. admitting that mistakes were made and focusing on the ‘why’ – does not necessarily decrease trust. In contrast, negative information that focused on the ‘how’ (process transparency) yielded a negative effect on trust.
      We conclude that even when the message portrays negative information about the regulator, it pays to be transparent and communicate about it. Information should focus on explaining the rationale and underlying principles of a decision, and less on how the decision was taken.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.